Křehkost i trauma v prádelně pražské nemocnice. Bienále Ve věci umění zve do netradiční expozice

12. září 2022

Prádelna Všeobecné fakultní nemocnice v Praze na Karlově náměstí otevřela své prostory současnému umění a nechala ve svých zákoutích umělce a umělkyně zkoumat vztah násilí a života nebo proces hojení. „To téma hodně úzce souvisí s prostorem nemocnice, který je celý postavený na péči,“ vysvětluje za pořádající kolektiv tranzit.cz Max Dvořák.

Skvěle se povedla instalace třeba Mandy El-Sayegh, Alice Walter a Lily Oakes. Jsou to takové kresby tělesných částí, které vychází z barevnosti dlaždiček a prádelny jako takové. Je tak těžké určit, kde končí instalace a začíná nemocnice,“ provádí Max Dvořák spletitým přízemním prostorem.

Bienále Ve věci umění

S industriálním charakterem zajímavě koresponduje i dvojkanálová velkoplošná projekce Barbory Kleinhamplové, kterou zná české publikum i jako laureátku Ceny Jindřicha Chalupeckého. Barbora pracuje s tématem metaforické mořské nemoci, video také kombinuje se speciálními objekty, vytvořenými pro tuhle instalaci,“ pokračuje Max z kolektivu tranzit.cz.

Celý prostor je příznačně bezbariérový a také zdarma přístupný, a to jak návštěvníkům bienále, tak zaměstnancům nemocnice i pacientům. Sám jsem tady několik zaměstnanců potkal, podotýká Max Dvořák, který zatím od personálu nemocnice získal jenom pozitivní zpětnou vazbu.

Bienále Ve věci umění se letos opět koná ještě v Galerii hlavního města Prahy v Městské knihovně, kde je zdarma k vidění další část expozice a to až do 23. října 2022.

Jestli se publikum musí předem orientovat v současném umění a jak funguje takový přístupný jazyk textu k výstavě, zjistíte v rozhovoru.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka