Křehkost i trauma v prádelně pražské nemocnice. Bienále Ve věci umění zve do netradiční expozice
Prádelna Všeobecné fakultní nemocnice v Praze na Karlově náměstí otevřela své prostory současnému umění a nechala ve svých zákoutích umělce a umělkyně zkoumat vztah násilí a života nebo proces hojení. „To téma hodně úzce souvisí s prostorem nemocnice, který je celý postavený na péči,“ vysvětluje za pořádající kolektiv tranzit.cz Max Dvořák.
„Skvěle se povedla instalace třeba Mandy El-Sayegh, Alice Walter a Lily Oakes. Jsou to takové kresby tělesných částí, které vychází z barevnosti dlaždiček a prádelny jako takové. Je tak těžké určit, kde končí instalace a začíná nemocnice,“ provádí Max Dvořák spletitým přízemním prostorem.
S industriálním charakterem zajímavě koresponduje i dvojkanálová velkoplošná projekce Barbory Kleinhamplové, kterou zná české publikum i jako laureátku Ceny Jindřicha Chalupeckého. „Barbora pracuje s tématem metaforické mořské nemoci, video také kombinuje se speciálními objekty, vytvořenými pro tuhle instalaci,“ pokračuje Max z kolektivu tranzit.cz.
Celý prostor je příznačně bezbariérový a také zdarma přístupný, a to jak návštěvníkům bienále, tak zaměstnancům nemocnice i pacientům. „Sám jsem tady několik zaměstnanců potkal,“ podotýká Max Dvořák, který zatím od personálu nemocnice získal jenom pozitivní zpětnou vazbu.
Bienále Ve věci umění se letos opět koná ještě v Galerii hlavního města Prahy v Městské knihovně, kde je zdarma k vidění další část expozice a to až do 23. října 2022.
Jestli se publikum musí předem orientovat v současném umění a jak funguje takový přístupný jazyk textu k výstavě, zjistíte v rozhovoru.