Krvelační démoni, sebevražedné kulty i krize víry. Spiritualita a náboženství jsou nedílnou součástí filmových hororů
Je zjevné, že bez nadpřirozena, mytologie, ale i vyloženě náboženských motivů by hororový žánr nebyl tím, čím je. V legendárních filmech, jako je například Exorcista (neboli Vymítač ďábla), se nesetkáváme jen s ďábly, démony a zlými duchy – důležitou roli zde hrají i duchovní, kteří (snad) vědí, jak na ně. A to samozřejmě není všechno.
Filmového publicistu Antonína Tesaře, kterého můžete z vln Radia Wave znát i jako redaktora pořadů Čelisti a Ektoplasma, do Hergot!u přivedl nový epický seriál režiséra Mikea Flanagana s názvem Půlnoční mše. V sedmi dílech pojmenovaných po biblických knihách se vydáváme do ostrovního městečka ve Spojených státech, kam přichází tajemný kněz. A začínají se dít věci.
Čtěte také
Mohou být ale náboženská a duchovní témata v hororovém filmu nebo seriálu promyšlena do hloubky, nebo je to jenom práce s atraktivní symbolikou? Tesař upozorňuje, že Půlnoční mše je založena na pomalém a meditativním tempu. Představě hororového snímku, kde jde především o lekačky a potoky krve, tak úplně neodpovídá. A sám tvůrce se v seriálu vyrovnává s vypjatě náboženským prostředím, ve kterém vyrůstal, i zkušenostmi se společenstvím Anonymních alkoholiků.
Půlnoční mše je ale pouze aktuální příklad hororu, ve kterém hrají spiritualita a náboženství takovou roli. Už od 60. a 70. let vznikají hororové filmy, v nichž je jedním z důležitých témat, jak Tesař poznamenává, například krize víry. To se ostatně týká i již zmíněného Vymítače ďábla.
V jakých dalších formách se náboženství v hororech objevuje? Jsou v tomhle ohledu něčím specifické horory z Asie? A na co se podívat, pokud vás víc než zběsilé vraždění zajímá boj o lidskou duši? Pusťte si celý pořad!
Související
-
Teroristé, andělé, čarodějky a portály mezi světy. Spiritualita a náboženství v seriálové tvorbě
Pro velkou část z nás zvlášť v době koronavirové pandemie tvoří televizní seriály důležitý způsob trávení volného času.