Krvelační démoni, sebevražedné kulty i krize víry. Spiritualita a náboženství jsou nedílnou součástí filmových hororů

25. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Vymítač ďábla (1973)

Je zjevné, že bez nadpřirozena, mytologie, ale i vyloženě náboženských motivů by hororový žánr nebyl tím, čím je. V legendárních filmech, jako je například Exorcista (neboli Vymítač ďábla), se nesetkáváme jen s ďábly, démony a zlými duchy –⁠ důležitou roli zde hrají i duchovní, kteří (snad) vědí, jak na ně. A to samozřejmě není všechno.

Filmového publicistu Antonína Tesaře, kterého můžete z vln Radia Wave znát i jako redaktora pořadů Čelisti a Ektoplasma, do Hergot!u přivedl nový epický seriál režiséra Mikea Flanagana s názvem Půlnoční mše. V sedmi dílech pojmenovaných po biblických knihách se vydáváme do ostrovního městečka ve Spojených státech, kam přichází tajemný kněz. A začínají se dít věci.

Čtěte také

Mohou být ale náboženská a duchovní témata v hororovém filmu nebo seriálu promyšlena do hloubky, nebo je to jenom práce s atraktivní symbolikou? Tesař upozorňuje, že Půlnoční mše je založena na pomalém a meditativním tempu. Představě hororového snímku, kde jde především o lekačky a potoky krve, tak úplně neodpovídá. A sám tvůrce se v seriálu vyrovnává s vypjatě náboženským prostředím, ve kterém vyrůstal, i zkušenostmi se společenstvím Anonymních alkoholiků.

Půlnoční mše je ale pouze aktuální příklad hororu, ve kterém hrají spiritualita a náboženství takovou roli. Už od 60. a 70. let vznikají hororové filmy, v nichž je jedním z důležitých témat, jak Tesař poznamenává, například krize víry. To se ostatně týká i již zmíněného Vymítače ďábla.

Jan Škrob, Antonín Tesař, Petr Wagner a Fatima Rahimi

V jakých dalších formách se náboženství v hororech objevuje? Jsou v tomhle ohledu něčím specifické horory z Asie? A na co se podívat, pokud vás víc než zběsilé vraždění zajímá boj o lidskou duši? Pusťte si celý pořad!

Spustit audio

Související