Kvůli nádražkám stojí za to si nechat ujet vlak. Zažívají soumrak, nebo renesanci?
Nádražku neurčují umakartové stoly, pivo pochybné kvality ani plácačka výpravčího na zdi. Nádražka je zkrátka občerstvovací zařízení, kam se může cestující uchýlit, když má na přestupu čas navíc. Úroveň, nabídka a kvalita je různá, přesto je to fenomén hodný zmapování. Ondřej Šebestík o nádražkách natáčel v restauraci v Jedlové, která se sice nachází na dopravním uzlu, ale kromě lesů a kopců kolem není nic.
„Když se řekne nádražní restaurace, asi první se mi vybaví dětský stůl v nádražce v Otrokovicích. Otrokovická nádražka je legendární v tom, že tam máš pult, u kterého se stojí fronta, je tam zábradlí, aby se lidé nepředbíhali, a jeden ze stolů na stojáka je na dětskou výšku,“ popisuje svou iniciační nádražku Jiří Krejčík, který s přáteli mapuje scénu kolem nádražek od roku 2008 na blogu Vágus.
Podle Jiřího, který je povoláním společenský vědec a učí na Metropolitní univerzitě v Praze, nečeká nádražky vyloženě úpadek, ale ani velký rozkvět. Scéna je zkrátka různorodá. „Asi deset let zpátky bylo období, kdy nádražky poprvé ve větším měřítku zanikaly. Byl to nástup kultivace, zkrášlování a modernizace železničních stanic. Od té doby se trend částečně zvrátil a na některých rekonstruovaných nádražích se otevírají nové podniky. Většinou jsou to spíš kavárny a bistra, ale nějaká renesance tady je,“ analyzuje situaci Jiří.
Poměrně unikátní situace přichází, když vznikne nové nádraží na místě, kde už nějaké občerstvení je. Takhle vznikla podivná „nádražka“, kterou se stala benzínka u zastávky Praha-Podbaba. „Poté, co se přesunula zastávka z Bubenče do Podbaby, tak začala plnit tahle benzínka funkci nádražky. Lidi, co právě přijeli vlakem do práce, si tam dávají kafe nebo sendvič a startují si tím den,“ uvádí netradiční nádražku indolog a autor knížky o indických nádražkách Smaženky a machři.
Charakter cestování na dráze se proměnil a klasickému provozu nádražní restaurace to příliš nesvědčí. „V Česku na běžných železničních tratích vlaky skoro nezrychlily. Zároveň se ale výrazně zkrátily doby čekání na nádražích. Ten koncept, že sedíte v hospodě, čekáte na vlak, dáte si předkrm, hotovku a pivíčko na vytrávení a mezitím vám to přijede, to už dnes úplně nefunguje. Že by se čekalo na nádraží na vlak hodinu, to už se neděje. To si musíte nechat cíleně ujet,“ myslí si fanoušek nádražek Krejčík. V Jedlové si ale necháte ujet vlak rádi, a to klidně několikrát za sebou.
Co dělá nádražku nádražkou? Naučili se mít mladí lidé rádi karbanátek s vlašským salátem? Kde najdete galerii problémů Sudet? A na jaké nádraží za architekturou? Poslechněte si celou Vlnu o nádražních restauracích.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.