„Laskavě přestaňte kojit a jděte hrát.“ Jak jde v Česku dohromady mateřství a hudba?

18. květen 2023

Kloubení rodičovství a práce je velkým společenským tématem. Debata o zkrácených úvazcích a firemních školkách se ale na některá zaměstnání dá aplikovat jen těžko a pro hudbu to platí obzvlášť. Jak se muzikantky popasovávají s překážkami, které jim do mateřské cesty klade jejich povolání? Unikátní vhled přináší kniha rozhovorů Je všechno dobrý? od písničkářky Marie Kieslowski.

Marie je známá třeba z dua Kieslowski nebo kapely Zvíře jménem Podzim, letos se ale po letech hraní v hudebních tělesech rozhodla vydat desku sólově. Reakce na album ji přiměly prozkoumat téma mateřství i u dalších kolegyň.

Marie Kieslowski

„Moje kamarádky, co mají děti, říkaly, že se v těch písničkách hodně našly. Potěšilo mě, že to s někým rezonuje a začalo mě zajímat, jak rodičovství prožívají další hudebnice. Vždycky, když jsem se na koncertě potkala s nějakou známou hudebnicí-mámou, navzájem jsme si postěžovaly, jaký je to masakr, ale nikdy jsme nešly hlouběji. Chtěla jsem to téma víc probrat,“ popisuje Marie Kieslowski, kde se vzal její nápad desku Je všechno dobrý? rozšířit ještě o stejnojmennou knihu rozhovorů se sedmi českými alternativními hudebnicemi. Svoje zkušenosti s ní sdílely Klára Vytisková, Nikola Mucha, Marie Puttnerová, Olga Königová, Bára Ungerová, Markéta Foukalová a Lenka Dusilová.

Rytmus hudebnických rodin

Marie Kieslowski dříve kariéru hudebnice kombinovala s kariérou v marketingu. Jak se podle ní liší práce muzikantky oproti té kancelářské? „Úplně nejdůležitější je, že se odehrává v naprosto odlišných časových pásmech. Zatímco kancelář je od pondělí do pátku, od devíti do pěti, koncerty se hrají většinou od čtvrtka do soboty, člověk odjíždí odpoledne, vrací se v noci. Hudebnické rodiny mají oproti ostatním dost odlišný rytmus,“ vysvětluje.

Nikola Mucha v knize Marie Kieslowski Je všechno dobrý?

Muzikantky v rozhovorech rozebírají téma koncertování, organizace času s dětmi, ale i rozdílné ambice v kapelách po narození dětí. Čím by podle Marie mohli pořadatelé vyjít hudebnicím-matkám při organizování koncertů vstříc?

„Z těch rozhovorů plyne, že super by bylo třeba posunout čas začátku klubových eventů v některých případech třeba na šestou, to by byl kvůli uspávání úplný gamechanger. Druhým problémem je hlídání dětí – jeho cena často převyšuje honorář. Pořadatelé by třeba mohli ze svých řad poskytnout někoho, kdo bude dítě schopný během koncertu obstarat,“ přemýšlí Marie, jak na baby friendly koncert.

Jak můžou být spoluhráči svým kolegyním matkám při kloubení kariéry a rodičovství oporou? Poslechněte si celou Vlnu.

Marie Kiewslowski se svou knihou Je všechno dobrý?
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.