Liberatura: Začnou být knížky cool díky Instagramu?
Co vás přesvědčí, abyste si přečetli nějakou knížku? Doporučení kamaráda, recenze, reklama v metru? Nebo třeba hezká fotka na Instagramu, kde je kolem knížky umně naaranžovaný hrnek s kávou, brýle a ladící svetr? Právě o tom k nám přišli debatovat knižní influencerka Lucie Zelinková a editor a publicista Štefan Švec.
„Knižní komunita je velice uzavřená, sleduje sebe navzájem, ale nemá přesah ven,“ říká Lucie Zelinková, která dopad a dosah různých forem propagace literatury hodnotí i z pohledu knihkupectví Martinus, kde pracuje jako produktová manažerka. Z praxe proto ví, že na prodej a úspěch knihy dnes mívá větší vliv spíš krásná fotka na lifestylovém účtu než pochvalné recenze. A to hlavně ve vztahu k mladšímu publiku. „Myslím si, že je to momentálně možná jediná platforma, kde se ke knihám mohou dostat a pochopit, že je to zábava, že jim to může něco dát a není to jenom to, co se učí na školách.“
Štefan Švec moc sociálních sítí zpochybňuje. Podle něho se vztah ke knihám rodí úplně jinde. „Zásadní věc, která mladé lidi přivede ke čtení, nejsou sociální sítě, ale rodina. Je dokonce mnohem zásadnější než škola. Tam, kde rodiče čtou dětem před spaním, budou potom děti číst dál.“ A přestože uznává reálný vliv sociálních sítí na prodeje mainstreamových titulů, připomíná, že z hlediska literární historie to není zas tak důležité. „Za první republiky četly Wolkera taky jen desítky, až stovky lidí, ale zůstal dodnes. Někdy se ty počty nasbírají v čase.“
Jak se mění propagace knih? Není výběr doporučené četby na školách spíš odrazující? A mělo by čtení být primárně zábava? Poslechněte si celý pořad.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.