Lucie Soljaková v Automatkách: V domácí škole děti nikam neženu. A sourozenci jsou déle spolu
Absolventka Ježkovy konzervatoře a IT inženýr zabývající se koučingem se rozhodli, že budou své tři děti učit doma. Nejstarší desetiletý syn nastoupil letos do školy s programem projektového vyučování a dvě holčičky (osm a šest let) zůstávají doma. Jejich matka Lucie Soljaková přijala pozvání do Automatek.
„Můj manžel tvrdí, že jsem se rozhodla učit děti doma nejspíš už po porodu. Jak děti rostly a poznávali jsme společně svět jejich očima, tak jsem měla chuť učení zprostředkovat sama, sdílet s nimi to, co se učí. Vidět jejich ‚aha‘, když objevily něco nového. Pak jsem se postupně dozvídala o montessori pedagogice, o waldorfu a přišlo mi to natolik zajímavé, že jsem to prostě chtěla všechno sdílet s nimi,“ říká Lucie.
„Nic jsem neplánovala a říkala jsem si, že to zkusíme, i kdyby to bylo jenom na rok,“ dodává s tím, že je třeba poznat správný čas, kdy už by dítě mělo nastoupit do školy mezi ostatní děti. Syn Maxmilián nastoupil školní docházku už ve čtvrté třídě, i přes to, že domácí vzdělávání může probíhat celý první stupeň ZŠ. Lucie mimo jiné několik let vedla klub pro maminky s dětmi, a tak se ty její setkávaly s ostatními. Dnes se integrují především na kroužcích a zájmových aktivitách, kterých má každý pět do týdne.
Předtím než začala Lucie Soljaková učit doma, šla na kurzy metodiky Hejného matematiky a na Sfumato, metodiku splývavého čtení. Potom vybírala učebnice a radila se s dalšími matkami z domácích škol. Před nástupem do první třídy nahlásila ve spádové škole, že se děti budou učit doma, a přinesla posudek z pedagogicko-psychologické poradny. Děti chodí dvakrát ročně na přezkoušení do církevní školy v Praze, která zaštiťuje domácí vzdělávání. Přezkušuje je metodička, která vychovala svoje tři děti v domácím vzdělávání.
„Výhoda oproti klasickému školství a důvod, proč to děláme, je tempo dítěte. Nikam je neženu. Když vidím, že jsme pozadu a dítě by jenom stresovalo, že nesplňujeme na tenhle měsíc plán, tak to dělat nebudu. Budeme se raději chvíli učit o prázdninách. Velká výhoda také je, že jsou sourozenci déle spolu. Učí se fungovat společně, často si lezou na nervy, ale je vidět, že se milují a že se potřebují – to jim, myslím, v dospělosti pomůže,“ doplňuje Lucie Soljaková.
Nevýhoda domácího vzdělávání jsou finanční náklady. Vše, včetně učebnic a vstupů na výstavy, musí hradit rodič. Poslechněte si celý rozhovor. Dozvíte se detailně, jak funguje domácí škola a co si o ní myslí děti.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka