Mapa hudebního streamování se znovu přepisuje. Pandora spolkla Rdio

03515030.jpeg
03515030.jpeg

Letošní rok je, co se týče dění na poli hudebního streamování, divoký. Objevily se nové služby jako Tidal, Apple Music, YouTube Music nebo problematický Aurous, ty existující mají nadále problémy s generováním zisku a lákáním rozhodujícího množství uživatelů, a celý rok se navíc houpe Damoklův meč nad SoundCloudem. K tomu všemu samozřejmě neutichají stížnosti umělců, že prý mají ze streamování málo peněz.

Rdio nyní ohlásilo v USA bankrot a následně ho koupila konkurenční Pandora. To je špatná zpráva pro mnohé uživatele včetně hrstky těch českých. Jak bankrot, tak koupě zároveň ilustrují širší problémy na poli hudebních streamů. Pandora – v tiskové zprávě oznamující koupi za 75 milionů dolarů – tvrdí, že službu Rdio ukončí ve všech zemích. Spíše než samotnou streamovací službu zakoupila Pandora zaměstnance Rdia. To však neznamená, že Pandora nebude rozšiřovat svou nabídku. V různých podobách diverzifikují svou nabídku takřka všechny streamovací služby. Ať už poněkud absurdně prodejem CD jako Tidal, nebo vykročením směrem k streamování videa jako Spotify.

Čtěte také

Pandora navíc není klasická streamovací služba. Nemůžete si na ní pustit jen tak jakýkoliv track, který chcete. Vyberete si žánr nebo segment spřízněných hudebníků a Pandora vám sama generuje náhodný playlist. Zároveň u každé skladby můžete dát najevo, jestli se vám líbí, nebo nelíbí, a Pandora tak „naslouchá“ vašim preferencím. Vzhledem k jinému systému a z něho vyplývajícím jiným pravidlům pro vyplácení poplatků držitelům autorských práv se Pandora zatím rozšířila z USA jen do Austrálie a na Nový Zéland. Nákup Rdia může být signálem, že Pandora chce v blízké budoucnosti začít fungovat i v dalších zemích.

 
Picks of the Week- 11/17

New this week: our Musicologist #PicksOfTheWeek features Justin Bieber, Grimes, Eric Church and more. Blog: http://pdora.co/1MQ7zCC

Posted by Pandora on 17. listopad 2015

V podstatě všechny streamovací služby se potýkají s tím, že jsou zatím prodělečné. Nezdá se, že by se tento fakt měl změnit jak ze strany reklamou zaplaceného streamování, tak ze strany čistě uživateli placených služeb. Streamovací služby tak logicky hledají nové zdroje příjmů. Nejviditelnějším projevem menšího spoléhání na samotné streamování hudby je právě startující YouTube Music, kteroužto službu Google pro jistotu zabalil do balíku s placenou videoslužbou YouTube Red. Spotify se zase v nedávné době vrhlo do experimentů s prodáváním lístků na koncerty. Exkluzivní koncerty pořádá také Tidal. Je patrné, že si další možnosti příjmů všechny streamovací služby zatím pouze opatrně osahávají. Pokud se některé z variant ukážou jako nosné, možná odsunou stranou bouřlivou debatu o nedostatku peněz na tomto poli. První, komu se podaří rozlousknout tento oříšek, se může stát příštím výrazným technologickým gigantem.