Matky jsou stále v sociální izolaci, říká oceněná Krajčová, která ztvárnila mateřská diskuzní fóra
Laureátkou slovenské ceny pro vizuální umělce do 40 let je Daniela Krajčová, na prostěradla a pleny tuší překreslila diskuze z internetových fór pro matky malých dětí.
Cena Oskára Čepana, která se často přirovnává k české Ceně Jindřicha Chalupeckého, je narozdíl od ostatních uměleckých ocenění na Slovensku koncipována tak, že pro jejím finále vzniká samostatná výstava. O tom, který ze čtyř finalistů se stane laureátem, pak rozhoduje mezinárodní porota. Letos cenu vyhrála umělkyně Daniela Krajčová, která je známá jako animátorka a také díky svým projektům zaměřeným na marginalizované skupiny, například uprchlíky.
Tentokrát se ale Daniela Krajčová do soutěže přihlásila s novým tématem. Matku tří dětí totiž v internetových diskuzích, kam píšou matky, zaujalo sdílení intimních zkušeností. „Objevují se tam témata související se společenskou izolací matek jako je poporodní deprese, stres, stereotyp, napětí v rodině, násilí. Tyhle věci by spousta žen nikdy nepřiznala, ale internet používají jako první pomoc. Nevycházela jsem jen z příběhů několika žen. V diskuzních fórech vzniká velká sdílená zkušenost, to mi připadalo důležité.” O mateřství se podle umělkyně píše hodně, ale málo se mluví o jeho negativních stránkách. „Pokud matky nemají dostatečné sociální kontakty, může dojít k situacím, které jsem zobrazila,” říká Daniela Krajčová.
Matky jsou sociálně izolované a to vede k mnoha problémům.
Daniela Krajčová
Čtěte také
Krajčová zároveň prezentaci díla pojala jako performanci. „Na vernisáži jsem si vybírala ty nejdůležitější obrázky, překreslila jsem je na prostěradla, která jsem nakoupila přes internet od různých žen a pak jsem je přímo před diváky rozvěšovala na několik šňůř.” Podle Krajčové v nich není konkrétní příběh dobře popsatelný slovy, obrázky si ale uspořádala podle témat. „Díky peformanci se tam dostala narativní linka, nerozkreslovala jsem všechny obrazy jako v animaci frame po framu, divák viděl minutu jeden obrázek, pak za minutu další a když byly čtyři vedle sebe, tak je překryly další.”
Hudbu vybral: Václav Havelka
Co říká o významu a podobě Ceny Oskára Čepana Maja Štefančiková z Artalk.sk? Jak popisuje díla dalších finalistů soutěže Daniela Krajčová? Poslechněte si kompletní záznam ArtCafé včetně hudebního výběru Václava Havelky.
Související
-
Neoklešťuju umění jen na adoraci Romů, jde mi o dialog, říká významná slovenská umělkyně
Emília Rigová je coby první Romka laureátkou prestižní slovenské Ceny Oskára Čepana pro mladé umělce. Na své aktuální pražské výstavě oživuje zapomenuté romské písně.
-
Překvapení letošní Turnerovy ceny, všichni jsou vítězové a nikdo není poražený
Nejprestižnější britské výtvarné ocenění si letos mezi sebou po dohodě rozdělili všichni nominovaní.
-
Náhoda jako prvek tvorby. Slovenský umělec Milan Mazúr vychází z díla Haruki Murakamiho
Slovenský umělec a filmař Milan Mazúr je v současné době jedním z pěti finalistů Ceny Oskára Čepana pro mladé umělce do 35 let.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.