Meč, lži a magie. Fantasy Mince a dýka od autora The Expanse sleduje epickou válku o právo na lhaní

26. červen 2019

Fantasy sága Mince a dýka od spoluautora space opery The Expanse ohýbá žánr do nečekaných, ale strhujících poloh. Proti pavoučí bohyni, jejíž uctívači mají schopnost rozeznat, kdy lidé lžou a kdy ne, bojuje mimo jiné i vysoká hodnostářka velké banky nebo šlechtična zběhlá ve dvorských intrikách.

Americký spisovatel Daniel Abraham je spoluautorem space opery The Expanse (spolu s Ty Franckem pod pseudonymem James S. A. Corey), která se proslavila zejména díky své seriálové adaptaci. Píše ale také fantasy cykly, ve kterých osobitým způsobem navazuje na styl Hry o trůny George R. R. Martina. Abraham také vypráví několik paralelních dějových linií, také má velký cit pro postižení často tragických nebo melancholických nálad svých postav a jeho hrdinové také nejsou žádní nadlidští bojovníci. Na rozdíl od Martina se mu ale podařilo jeho fantasy série ukončit. Je autorem tetralogie Kvartet vysoké ceny, ze které u nás bohužel vyšly jen první dva díly – Stíny v létě a Zrada v zimě, a pentalogie Mince a dýka, jejíž poslední díl s názvem Pavoučí válka právě vychází v českém překladu.

Abraham prohlásil, že Kvartet vysoké ceny byla tragédie, zatímco Mince a dýka je dobrodružství. V první tetralogii skutečně vytvořil fantasy, která je založená spíš na psychologii postav a komplikovaných intrikách než na krvavých bitvách s hrozivými monstry. Ostatně i princip, na kterém tu funguje magie, nahrává spíš subtilnějšímu zacházení než okázalé brutalitě. Speciálně vychovaná kasta básníků dokáže vytvarovat živé bytosti z abstraktních idejí. Tato stvoření spolu s magickými schopnostmi ale získávají spoustu povahových vlastností svých stvořitelů.

Daniel Abraham – Tyranův zákon

Magie má úzkou souvislost s jazykem a mluvením také v sáze Mince a dýka, která se skládá z knih Dračí cesta, Královská krev, Tyranův zákon, Vdovin dům a Pavoučí válka. Kněží pavoučí bohyně v ní dokážou poznat, když někdo lže – ale jen v případě, když mluví a když lže vědomě. Nepoznají lež v psaném textu, ani když se mluvčí jen nevědomky mýlí. Kromě toho mají dar sugesce – jejich slova dokážou ovlivnit uvažování těch, kdo jim naslouchají. To Abrahamovi umožňuje přemýšlet o tom, co to obecně znamená být o něčem přesvědčen a jakou pozitivní roli hrají lži ve společnosti.

Příběh se navíc odehrává ve světě, kterému kdysi vládli draci. Ti sice dávno vyhynuli, ale zůstaly po nich velké cesty a majestátní města. A také samotní obyvatelé. Draci totiž používali lidi jako otroky a vyšlechtili z nich několik ras, které mají různé dispozice, ale také rozdílný vzhled. Do nějaké míry je to jen okrasný, exotický prvek, ale v knihách se objevují také náznaky rasismu nebo drobné zvláštnosti civilizace složené z ras, které byly původně vyšlechtěné k určitým konkrétním účelům.

Mince a dýka je mnohem dobrodružnější a svým způsobem klasičtější fantasy než Abrahamova předchozí tetralogie. Dojde na cestování po exotických končinách fantastického kontinentu, válečné scény, sadistické násilí, a dokonce i na majestátní monstra. Přesto Abraham kráčí vlastní cestou, která nejde ani v Tolkienových stopách a hodně daleko má i do současného proudu cynické grimdark fantasy. Jeho příběhy se opírají hlavně o silné protagonisty, z nichž i ti nejhrdinštější nebo nejdémoničtější působí zároveň hodně civilně – mistrovská je v tomhle ohledu zejména postava mladého nadšence do spekulativních esejů a zároveň krutého diktátora Gedera Palliaka.

Spisovatel Tad Williams zve do ztraceného srdce tolkienovské fantasy

Tad Williams – Srdce ztraceného

Hostem letošního Světa knihy bude americký spisovatel Tad Williams. Milovníci epické fantasy tolkienovského stylu ho uznávají zejména za impozantní trilogii Jasný osten, Žal a Trn. Do země Východního Ardu se Williams vrací i v čerstvě vydaném románu Srdce ztraceného, který je tragickým vyprávěním o tom, že žádný nepřítel není tak démonicky zlý, jak vypadá, a že i tu nejspravedlivější válku je těžké včas skončit.

Stejně jako ve Stínu v létě a jeho pokračováních i v nové pentalogii se Abraham zajímá spíš o prostředí měst než o středověkou šlechtu. Není to ani tak městská fantasy, ale spíš měšťanská fantasy. Jednou z hlavních inspiraci Mince a dýky byla podle Abrahama kniha Tima Parkse Medici Money, věnovaná bankovnictví ve Florencii 15. století. Mezi hrdiny série najdeme i mladou bankéřku, skvěle reprezentující tuhle vlivnou třídu, kterou autoři fantasy mají tendenci opomíjet – hrdinka Cithrin často své přemýšlení o vlastních rozhodnutích staví na obchodních vztazích, ke kterým má blízko ve své práci.

Daniel Abraham zkrátka v sérii Mince a dýka potvrzuje, že v současné epické fantasy má pořád originální, jasně rozeznatelný hlas. Navíc dokáže udržet na uzdě své vyprávění a nerozřeďuje ho do nových a nových vyprávěcích linií, takže na rozdíl od George R. R. Martina je schopen své fantastické ságy dokončit.

Více o výhodách členství v kultu pavoučí bohyně a tajích fantastického bankovnictví si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.

Spustit audio