Metro S nemá být další linka metra. Praze dochází dech s železniční dopravou

3. říjen 2022

Metro S nemá být další linkou pražského metra, ale ekvivalentem známých německých S-Bahn. Jde o příměstské vlaky, které s vysokou frekvencí přiváží cestující do centra města z širší metropolitní oblasti. Praha má mít podle odhadů v roce 2070 asi 1,6 milionů obyvatel a s aglomerací o milion víc. Současná kapacita pražského železničního uzlu je přitom na svém maximu. Železniční tunely navázané na současnou síť hromadné dopravy mají být řešením pro 21. století.

Do Prahy denně dojíždí za prací nebo vzděláním 240 tisíc lidí. Jen 20% využívá příměstskou dopravu a zbytek překročuje hranici hlavního města autem. Správa železnic je momentálně zhruba v polovině vypracování studie proveditelnosti, ve které se pracuje s více scénáři. Hlavní město Praha preferuje variantu se zahloubenými tunely pro Metro S. Studie proveditelnosti by měla být hotová ke konci roku 2023, další schvalování je na Centrální komisi Ministerstva dopravy.

Lukáš Tittl představuje vizi metra S

Pro nás je důležité, aby se železnice dále rozvíjela. My jsme teď narazili na kapacitní strop pražské železniční sítě a potřebujeme nové koleje. Bez Metra S bychom měli do budoucna velký problém, popisuje specialista koncepce dopravy Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Lukáš Tittl.

Tunely pod hustou zástavbou centra by měly vést směry od letiště přes Florenc, centrální stanici Opera, dál na Albertov, Náměstí Bratří Synků a přes Vršovice na Čerčany a Benešov. Druhé rameno se rýsuje od Kolína a Neratovic na Karlín, Florenc, Operu, Karlovo náměstí, Smíchovské nádraží na Beroun.

Mapa metra S

Vlaky by měly jezdit v intervalech 7,5 minut ve špičce a 15 minut mimo špičku. Metro S nemá být jen o obslužnosti centra města z metropolitní oblasti, ale i o přepravě pasažérů, kteří do Prahy přicestují vysokorychlostní tratí, se kterými se do budoucna počítá. Pokud stát myslí vysokorychlostní tratě vážně, tak ty přivedou do Prahy větší množství vlaků, než dokáže současný železniční uzel pojmout. Je třeba vyřešit kapacity centra železničního uzlu Praha a tou cestou se jeví být tunely pro příměstskou železnici, které uvolní současná nádraží a tratě.

Metro S s časy

Začátek výstavby se podle Správy železnic plánuje na rok 2035 a ukončení výstavby asi o patnáct let později. Odhadované náklady na Metro S jsou 100 až 200 mld. Kč.

Proč razit tunely pro příměstskou železnici v Praze? Jak souvisí vysokorychlostní tratě s dopravou v centru Prahy a proč není Metro S pouze v rukách Prahy? Poslechněte si celý příspěvek.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.