Michael Gira přináší labutí píseň hlukové legendy Swans

22. červen 2016

Swans v čele s hlukovým diktátorem Michaelem Girou v půli června přišli se svým čtrnáctým studiovým albem, které by také mělo být tím posledním. Jak zní opus uzavírající 34letou historii „nejhlasitější kapely světa“?

Swans, zformovaní multiinstrumentalistou a spisovatelem Michaelem Girou v roce 1982, byli nejprve spojováni s newyorskou avantgardou, tato škatulka jim však záhy přestala stačit. Génius Swans totiž překračuje veškeré hranice. Hlukové plochy, temné existenciální texty plné násilí, drogových tripů, (sebe)nenávisti a sexu, intenzivní a repetitivní melodie i démonická postava direktivního, puntičkářského frontmana s až nepříjemným vystupováním na pódiích – všechno tohle bylo zárukou toho, že se později, až uzraje čas, ze Swans stane kult. Ten upevnilo i spojení s vokalistkou Jarboe v druhé polovině osmdesátek, která vnesla do už tak širokého záběru jejich tvorby folkové tendence. K rozpuštění Girova orchestru pak došlo o jedenáct let později spolu s vydáním „nejsmutnější desky“ Soundtracks for the Blind.

Znovuobnovení kapely v roce 2010 vzbudilo velká očekávání. I když Gira, v mezičase působící v projektu Angels of Light, načrtl s novou érou epičtější a rozmáchlejší podobu kapely, podařilo se mu udržet dřívější intenzitu. Jedním z důkazů bylo oprášení skladby Coward z alba Holy Money pro turné v roce 2012. Její strhující podání předvedli i na tehdejším pražském koncertě, a naředili tak monotónní a mnohými zatracované jamy na kostrách skladeb, které svou délkou občas přesahují 45 minut, a činí tak z koncertů Swans náročné zážitky.

Na novince, která vyšla na Girově labelu Young God, vydávajícím například Akron/Family, Swans opět spojili síly s producentem Johnem Congletonem. Toho doporučil perkusista Thor Harris už pro To Be Kind. Právě jemu vděčili za nápad oslovit jako hostující zpěvačku Annie Clark známou pod pseudonymem St. Vincent. Na The Glowing Man se však žádného známého hlasu, jakým byla právě St. Vincent nebo Karen O z Yeah Yeah Yeahs na The Seer, nedočkáme. Výjimkou je jedna z ústředních skladeb Will I Return, v níž hostuje Girova manželka Jennifer. Píseň byla napsána speciálně pro ni a vypráví příběh znásilnění na parkovišti neznámým mužem, kterým si prošla. „Kdy ten prasák skončí? / Páchne jako čokl / Můj život patří mně / Stále jej vraždím ve spánku,“ zpívá křehce i jistě do tichých kytar a se sílící hudbou dodává: „Jsem naživu.“

03654696.jpeg

Ani tentokrát si Gira neodpustil hned několik skladeb překračujících svou stopáží 20 minut. Stěžejní je Cloud of Unknowing z úvodu alba. Samotný Gira však podotýká, že nešlo o záměr. „Skladby jsou tak dlouhé, protože v to samy vyústily, nejedná se o žádnou manýru progresivního rocku. Je to služba emocím, o tom to celé je,“ řekl americkému magazínu Mojo. Gira už dříve v rozhovoru pro Radio Wave uvedl, že se nechává vést tam, kam ho zvuk a hluk při improvizacích zavedou.

Čtěte také

Některé momenty až nápadně připomínají postupy z The Seer, tentokrát však prý byl Gira inspirován velkými historickými filmy. Pro Mojo přirovnal trojdesku k jakési syntéze dobrodružného velkofilmu Ben Hur a historické fresky Ran od Kurosawy. Tak jako se hrdinové obou zmíněných filmů musí vypořádat s množstvím překážek, ať už jsou způsobeny vlastním rozhodnutím, nejbližší rodinou, či státní mocí, nebude ani pro mnohé posluchače odhalování půvabů The Glowing Man jednoduchou záležitostí.

Swans opouští po třech dekádách scénu důstojně. Dlouholeté uvolňování temných a děsivých emocí a nashromážděného zla nakonec uzavírají s poslední skladbou alba prohlášením „Finally, Peace“. A je to v pravý čas – dokud se agrese, které je na The Glowing Man plno, netransformuje v pouhou stařeckou žlučovitost a nerudnost. Na druhou stranu k čirému šílenství a blouznění, které deska místy vyvolává, měli nakročeno po celou dobu své existence.

Hodnocení: 90 %
Swans – The Glowing Man (Young God, 2016), 118 min.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.