Mike Flanagan se v hororovém překvapení od Netflixu ptá, co bylo dřív: horor, nebo tradiční rodina?
Mike Flanagan, režisér povedeného survival hororu Hush a adaptace románu Stephena Kinga Geraldova hra, natočil pro Netflix zatím svůj nejambicióznější projekt. Desetidílný seriál The Haunting of Hill House je velmi volná adaptace románu Shirley Jacksonové Dům na kopci, který vznikl v padesátých letech, ale dodnes patří k zásadním dílům moderního hororu.
Jacksonová tehdy navázala na tradici gotického románu a inspirovala se psychologickými duchařskými prózami Henryho Jamese Utažení šroubu a Veselé nároží. První vypráví o osamělé a vyčerpané ženě ztracené v rozlehlé usedlosti, druhý je zase příběhem muže, kterého během bloudění zchátralým rodným domem pronásleduje přízrak toho, kým se mohl stát, kdyby prožil svůj život jinak. Stejně tak Flanagan ve svém seriálu konfrontuje hrdiny s jejich reálným a imaginárním já; s tím, kdo jsou, a tím, kým byli nebo by mohli být. A rovněž zde je centrem dění záhadné, dlouho neobydlené stavení, do něhož se na jedno léto přestěhuje početná rodina Crainových.
Trauma do každé rodiny
Manželé Olivia a Hugh se živí renovacemi starých nemovitostí, které přetváří k obrazu svému, ale hlavně potenciálních kupců. Dům, který jako by dýchal a vpádu nevítaných hostů se bránil nejrůznějšími potměšilými i strašidelnými naschvály, ovšem cosi podobného provádí také svým novým obyvatelům a nepěkně si pohrává s jejich psychikou. Série podivných událostí vyvrcholí tragickým a nikdy neobjasněným úmrtím Olivie. Každý ze sourozenců se pak se smrtí matky vyrovnává po svém. Nejstarší Steven si své trauma racionalizoval a zpeněžil v kariéře úspěšného spisovatele hororů. Shirley čelí hluboce zakořeněnému strachu ze smrti otevřením luxusního pohřebního ústavu a Theodora svou extrémní senzitivitu využívá při práci psycholožky. Z Luka se stal narkoman, kterému nepomáhá sebenákladnější odvykačka, zatímco jeho dvojče Nellie nakonec definitivně podlehne strachu z nekonečné samoty a spáchá sebevraždu.
Druhá tragédie sice svede rodinu po letech dohromady, není to ale setkání útěšné ani stmelující. Naopak otevírá staré rány, křivdy a viny. Flanagan využívá horor, aby vyprávěl o děsech, které vyrůstají z hrdinů samotných a zrcadlí jejich vnitřní světy. Jednotlivé epizody podléhají subjektivnímu hledisku značně nespolehlivých vypravěčů, životní příběh každé z postav je ale vždy pevně provázaný s osudy ostatních. Komplikované mozaikovité vyprávění plné skoků i návratů v čase se vrství v mnoha odbočkách a vedlejších liniích, a odráží tak mezery v paměti i chronické neurózy sourozenců Crainových.
Zůstane to v rodině
Čím víc se obávají přízraku dědičné psychické choroby, která údajně postihla jejich matku, tím intenzivněji se jejich strach zhmotňuje. Flanagan ostatně téma nepříznivých rodinných konstelací rozvíjel už ve svém starším hororu Oculus a v The Haunting of Hill House demytizace rodinné idylky pokračuje. Rodinný kruh tu rozhodně není bezpečným přístavem lásky a porozumění, naopak se ukazuje, že může být hrozivým místem samoty a odcizení. Seriál otevírá i stále tabuizované téma dobrovolné bezdětnosti, když tematizuje temnou stranu rodičovství spojenou s až příliš úzkostlivou péčí o potomky a naplno se v něm připouští, že být otcem nebo matkou nemusí být až taková hitparáda.
Zvlášť ve fenomenální šesté epizodě se pak mění v promyšlené psychologické drama, které dalece přesahuje standard dnešního mainstreamového hororu. Zatímco řada současných tvůrců experimentuje s možnostmi žánru a ztrácí se v mechanickém vrstvení odkazů a citací, Flanagan pracuje se známými syžety a subžánry, jako je gotický nebo okultní horor, spíš konzervativně. Namísto prvoplánových šoků se soustředí na psychologii postav a z příběhů sedmi velmi rozdílných charakterů tak vyvstává soudržný a autentický obraz jedné pochmurné rodinné historie. Znepokojivý je hlavně tím, jak sugestivně přibližuje základní strachy ze smrti, osamění nebo nepochopení, které zažíváme i v obklopení těch, kdo jsou nám teoreticky nejblíž. I přes slabší pointu proto The Haunting of Hill House patří mezi největší překvapení letošní seriálové sezony.
Hororový seriál The Haunting of Hill House je překvapením letošní seriálové sezony. Jak se Mike Flanagan vypořádal s odkazem gotického hororu a které stereotypy seriál boří? Poslechněte si recenzi seriálu The Haunting of Hill House od Jarmily Křenkové.
Související
-
Za málo peněz hodně kosmické hrůzy. Horor Donekonečna pátrá po sebevražedném ufologickém kultu
Nejsou malé pivovary jen zástěrkou pro sebevražedné ufologické kulty? Existuje bůh, který nás pro zábavu zavírá v metafyzické variantě obíhacího kolotoče pro morčata?
-
Ghoul řádí na Netflixu. Hororová série z Indie nabízí arabské démony v antiutopickém vězení
Nová indicko-americká minisérie Netflixu Ghoul nás zavádí do Indie blízké budoucnosti...
-
Vrací se folk horor? Nesvatá trojice žánru ukazuje novým podivnostem cestu
Policejní inspektor a bohabojný křesťan Neil Howie vyráží na zapadlý ostrůvek ve Skotsku vyšetřovat zmizení místní dívky.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.