Mikrofon: Když je skútr diagnóza

02937106.jpeg
02937106.jpeg
„Když má někdo nakreslit skútr, namaluje Vespu,“ vysvětluje prezident českého Vespa Clubu Vítězslav Křížek, co definuje kultovní stroj navržený v Itálii po druhé světové válce. Vespa, tedy italsky vosa, si získala i přes počáteční rozpaky oblibu na celém světě a stala se symbolem svobodného pohybu a originálního designu. V Česku má stovky nadšenců, kteří se o víkendu sjeli do Prahy.

Na pražský Džbán se sjeli nejen z Česka, ale i ze Slovenska, Itálie nebo Rakouska. „Vespa“ je prostě diagnóza a své uživatele láká nejenom designem, ale i pohnutou historií. Skútr sestrojil, i přes svůj odpor k motorkám, letecký konstruktér Corradino D’Ascanio na objednávku Enrica Piaggia. Zadání znělo jasně – vytvořit praktický a pohodlný dopravní prostředek s nízkou spotřebou, na kterém by mohly jezdit i ženy.

„Vespa nemá řetěz, to je pro ni typické. Konstruktér vymyslel soustavu převodových a ozubených kol. Má tak mnohem delší životnost a ten systém není tolik poruchový. Taky není před nohama nádrž, jak to mívají motorky. Na Vespě tak můžete jet klidně v sukni,“ popisuje konstrukční prvky kultovního italského skútru Vítězslav Křížek.

Říká se, že na Vespě je žena nejkrásnější. Možná i díky hollywoodské lovestory Prázdniny v Římě, kde na „motovose“ brouzdala ulice italské metropole Audrey Hepburnová. Vespy tak dodneška lákají milovníky estetiky, designu a ty, kteří mají rádi vítr ve vlasech, ač někdy trochu znečištěný městským ovzduším.