Mitski prožívá na novém albu druhou pubertu a snaží se najít štěstí

28. červen 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03658335.jpeg

Na první pohled by se mohlo zdát, že nová, v pořadí už čtvrtá deska brooklynské indierockové písničkářky Mitski bude jen dalším příjemným letním poslechem. Při bližším poslechu se však přesvědčíme, že úzkosti spojené se zvládáním každodenního života, který na prahu té pravé, nikoliv pouze papírové, dospělosti zahrnuje boj s vlastní identitou, stejně jako s každoměsíčním zaplacením nájmu, vykresluje Mitski s otevřeností, přesností a melancholií, jaká tu dlouho nebyla. A dostala se s ní i do nejčerstvějšího dílu seriálu Adventure Time.

Mitski, celým jménem Mitski Miyawaki, pochází z Japonska, kde se narodila do japonsko-americké rodiny. Odmalička se však pohybovala někde mezi Demokratickou republikou Kongo, Malajsií, Čínou a Tureckem, aby na konci nultých let zakotvila konečně v USA. I když její tvorba konflikt při hledání identity obsahovala už od první desky Lush z roku 2012, se stejným tématem se potýká i na novince Puberty 2. „Tvoje máma by neschválila, jak jsem byla vychována, ale já jo, myslím, že jo,“ zpívá v pilotním singlu Your Best American Girl, smutné skladbě o rozchodu z rozumu. Občas totiž víte, že i přes všechnu lásku některé vztahy nikdy nemůžou fungovat. Zvlášť když jste úzkostní a cítíte, že nikdy nezapadnete do představy o úspěšném a šťastném americkém mládí.

Desku otevírá píseň Happy, repetitivní rytmus jen dokresluje obsesivnost, se kterou zpěvačka hledá štěstí. „Moje představa štěstí se mnohem více podobá extázi než dlouhodobé spokojenosti,“ uvedla v rozhovoru pro americké veřejnoprávní rádio NPR. „Jenže extáze netrvá věčně, vždycky musí přijít dojezd,“ uzavírá. Stejně tak ve skladbě Happy přichází po krátkodobé radosti vystřízlivění. Muž – personifikace štěstí, který se zastaví na návštěvu, odchází bez rozloučení, zatímco je aktérka sama v koupelně. Mitski je mistryní v popisu banálních situací, které nikdy nezůstávají bez hořké příchuti na patře, a přitom se neuchyluje k trapnému patosu či melodramatům.

Zechované kytary, popově chytlavé refrény ve stylu loňského kanadského objevu Alvvays, místy připomínající letní hity z devadesátkových komedií ze střední školy, i jednoduché akustické vyhrávky využívá Mitski s až překvapující jistotou. Střídmá produkce dodává hledání teplého bezpečí v rutinních činnostech na uvěřitelnosti. Nejistota nepramení z naivity. Hudebnice nad problémy nefňuká ani si nestěžuje, netouží po berličce ani po zásahu shůry, který všechno zázračně vyřeší. Bojuje a posluchači pouze nastiňuje, jak se věcí mají. V punkové hitovce My Body’s Made of Little Crushed Stars křičí: „Chci vidět celej svět / Netuším, jak zaplatím nájem / Nejlíp pracuju, když nade mnou visí deadline.“ Situace, ve které byl jednou úplně každý.

03658333.jpeg

Mitski citlivě a civilně popisuje všechny aspekty hledání a nenalézání toho, kam patříme a kde se snažíme sami sebe ukotvit. Ať už se jedná o naši vlastní hlavu, partnerské vztahy, nebo místo k žití. Právě moudrost, nenápadně skrytá v textech, a chytlavé melodie jsou její největší silou. A ne náhodou je její nejoblíbenější animovanou postavou San z Mijazakiho Princezny Mononoke – vytrvalá a vášnivá bojovnice, co jezdí místo na koni na vlcích.

Hodnocení: 95 %
Mitski – Puberty 2 (Dead Oceans, 2016)

Spustit audio