Mixy roku 2015: Výběr redakce Radia Wave

25. prosinec 2015

Své nejoblíbenější mixy roku 2015 ze světa, ale i od hostů svých pořadů představují redaktoři Radia Wave. Kromě výběrů z pořadů Turban, Drop Out, Scéna s Mary C zde najdeme prakticky vše, co formovalo progresivní tendence na světových klubových scénách. Od všežravých a maximalistických Kamixla a sdružení přátel PC Music přes klubově experimentální labely Halcyon Veil či Hessle Audio až k internetové periferii ze Záhřebu či Jihoafrické republiky.

Jan Bárta

Z plejády výtečných mixů, které se letos vyklubaly v Turbanu, jeden (alespoň pro mě) přece jen vyčnívá – už jen proto, že dle jeho autora nejde o „mix“, ale o „konstelaci umění“. Norský producent Henrik the Artist jej pro Turban připravil v době, kdy o něm věděla jen hrstka tzv. zasvěcených – od té doby začal kníratý kluk s vizáží mumínka a nejmilejším projevem na sociálních sítích (alespoň ve světě klubové hudby) spolupracovat s Ryanem Hemsworthem, LIZ i s jednou VELMI známou nápojovou značkou. Mix pro Turban byl jeho vůbec prvním mixem – a dle slov Henrika, který patří k nejvíc „true Turban friends“, i posledním. A o speciální příspěvek jde i bez ohledu na jeho definitivní povahu – geniálně rozfázovaný a vygradovaný průlet aktuálním „techno free“ klubovým spektrem se prostě ve sluchátkách jen tak neomrzí. Vyzkoušejte sami.

Absolutním vrcholem mezi letošními mixy pro mě ale byl sedmiminutový opus od jedné z klíčových producentských postav letos tolik diskutované značky PC Music. easyFun je „původní profesí“ skladatel filmové hudby – a jeho easyMix je nejpřímějším dokladem toho, co se stane, když se za otěže tzv. taneční hudby posadí hypertalentovaný, klasicky školený skladatel s nebývalou slabostí pro pop. Hypereuforická koláž tří „remixů“ (lépe by je v tomto případě bylo nazvat totálními rekonstrukcemi) Ariany Grande, Jessie J a ABBY (!) je poskládaná s bravurou barokních mistrů – a „caravaggiovská arpeggia“ (lol) v jeho druhé části jsou pro mě asi tím vůbec nejsilnějším momentem v hudbě 2015. Doporučuji a brečím.

Mary C

Vzhledem k tomu, že mě kdysi naprosto uchvátila losangeleská beatová renesance, uznávám DJe, producenta a výtvarníka, který si říká KUTMAH, a stále sleduji jeho nepravidelný podcast na NTS. Podobně psychedelický výběr hudby má DJka a fotografka Maja Milich, která vysílá na záhřebské stanici Radio808 a nedávno pro můj pořad udělala speciální konceptuální mix, kde kombinuje špinavé psychedelické beaty, elektro, soul i staré folklorní písně.

Mike Corner

Na nedělních Drop Out sessions mě baví setkání s lidmi ze scény, slovní i hudební dialog a možnost představit jejich práci a hudební apetit. Každý týden tak přibývá v archivu jeden djský nebo live set. U těch si pak cením samotného faktu, že host přijde a exkluzivně vypálí třeba hodinu vlastního nevydaného materiálu. Přesně tak to bylo u NDNM, Elektrabel, MNTP, Reznyk nebo Tekstrue, kterého vybírám jako tip za letošní rok s nedělním Drop Outem.

 

Drop Out #46/2015 Guest Mix: Tekstrue by Drop Out | Radio Wave on Mixcloud

Miloš Hroch

„Boj pokračuje,“ uvedl internetový kolektiv NON Records svůj nový mixtape ve spolupráci s mexickým labelem NAAFI. Zdá se, že virtuální archa NON, sdružující producenty afrického původu, přijímá do vysněné kolonie nové obyvatele. A zároveň vojáky v bitvě s pozůstatky kolonialismu. V předních liniích stojí jihoafrický producent a vizuální umělec Angel-Ho, beatový kulometčík Chino Amobi, ale také producent Rabit, jeden z představitelů aktuálního zvuku instrumentálního grimeu a postklubové britské scény.

Veronika Ruppert

Bailando z Chile v londýnském klubu: hypnotický mix reggaetonu, dancehallu, bachaty a dalších latinskoamerických motivů s bass music, grimem a noisem.

Jiří Špičák

Label Halcyon Veil, jeho zakladatel Rabit a esteticky spříznění producenti, jako třeba Lotic nebo Why Be, na svých vlastních releasech novátorským způsobem interpretují odkaz grimeu nebo abstraktní elektroniky, při DJ setech nebo mixtapech ale nechávají promlouvat daleko širší inspirace. Poslední jmenovaný, tedy Why Be, to letos nejlépe dokázal na třídílné sérii mixtapů Hating Life. Poslední díl, který vydal před čtrnácti dny, vedle sebe staví vyhrávky na akustickou kytaru, devadesátkové R&B nebo třeba Radiohead. A funguje to. A jedeš.

Lucia Udvardyová

DJ mix Vladimira Ivkoviće jsem zažila naživo. Bylo šílené vedro, asi 40 stupňů, ve sklepě skvělého berlínského klubu Sameheads. Vladimir Ivković je talentovaný selektor a hudebník, pohybuje se v okruhu düsseldorfského Salon Des Amateurs. Radiolab je fajn soundtrack k nedělním procházkám, Batiscaf je série mixů, která různě rekontextualizuje různé obskurní žánry a hudební éry z historie rumunské hudby. Tenhle mix je věnovaný sci-fi a je super!

 

BatiscafRadio #6: Starway to Haven > A Romanian Sci-Fi Odyssey by Batiscafradio on Mixcloud

Martin Vait

Vedle fantastických počinů DJe Laga, Hodge a mnoha dalších byl pro mě letos zásadní mix Mumdance pro Fabric, který pokračuje v nejlepší tradici série Fabriclive – výběrem nových tracků či jejich exkluzivních verzí v nečekané a velmi různorodé selekci. Jde také v podstatě o spojení všeho, co pro mě vystihuje oblíbený zvuk a přístup tohoto roku. Pohlcující, úderná a objevná tvorba, která se nachází na hraně toho, co ještě unese klubový parket, a co už je jeho vykloubená mutace a jakýsi pohrobek. Snad ještě víc mě ale zasáhl prakticky každý díl pořadu Hessle Audio na Rinse FM vedený zpravidla Benem UFO. Hostují zde skvělí DJs, shows skvěle protínají experimentální i klubovou produkci, fantastický výběr obskurní tvorby zase připomíná exkurz do obchodu s hudbou, kde je většina vinylů stejně tak zcela neznámá jako naprosto skvělá. Nepřekonatelný je pro mě přesto DJ set představitelů labelu Bena UFO, Pearson Sounda a Pangaey na komunitním festivalu Freerotation. Víc než dvouapůlhodinová neutuchající nálož.

autor: Martin Vait
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka