Mixy týdne #50: Call Super, Gilles Peterson, Lukid
I konec roku, který je místo vydávání nové hudby často věnován bilancování a žebříčkům, přinesl několik výborných mixtapes a pořadů.
Velmi složitému výběru unikly kromě jiného i výborná showcase lipských labelů v podání britské producentky Throwing Shade, společný mix Itala a Halala či Mumdancova show na Rinse FM.
Londýnský DJ a producent Call Super na svém loňském albu Suzi Ecto úspěšně testoval hranice mezi klubovou a experimentální tvorbou a nejinak tomu je i v prosincovém vydání pravidelného pořadu pro NTS Radio. V drtivé většině dvouhodinového proudu jsou přítomny beaty, posluchač ale přesto může mít dojem, že uvízl v jistém meditativním oparu. Do toho jej dostává první zhruba dvacetiminutovka složená z atmosférických koláží založených na tradičních dechových nástrojích a Call Super pak jen sporadicky graduje náladu setu do euforie. I tracky se zřetelnými vrcholy v tomto kontextu působí úsporně a nenápadně, Joseph Richmond-Seaton je totiž obepíná do okouzlující psychedelické bubliny útržků nesourodých samplů a zvukových prostředků.
Britský DJ a moderátor Gilles Peterson se kromě své legendární show Worldwide stále věnuje množství vedlejších projektů, z nichž vyčnívá například každý týden aktualizovaná série Significant Albums, která představuje pro Petersona zásadní a jinými často přehlížené nahrávky. Obsesivní kompilátor a sběratel alb připravil průřez svými nejoblíbenějšími skladbami za poslední měsíc pro Channel 4 a rozšířená verze mixtape se před týdnem objevila i na Mixcloudu. Peterson je věrný své linii, rozkročen mezi jazzem, klubovou hudbou, experimentální elektronikou či přístupnější, grimem ovlivněnou tvorbou.
#BestBefore: Gilles Peterson Mixtape (26.11.2015) by Best Before C4 on Mixcloud
Londýnský producent Lukid patří možná k jedněm z nejpřehlíženějších postav současné elektronické scény. Žádná ze čtyř desek Luka Blaira vydaných u Actressova prestižního labelu Werkdiscs nevzbudila masivní zájem publika a každá z nahrávek byla v jistém směru poplatná době – od debutového Onandon s vlivy wonky a beatové juxtapozice až k tři roky starému Lonely at the Top, více se opírajícímu o rovnější struktury. Lukidův zřetelný rukopis mlhavých a zastřených kompozic je ale patrný už od začátku, stejně jako na jeho mixtape pro NTS Radio, kde představuje široké spektrum nahrávek, které jsou žánrově prakticky nespecifikovatelné. Experimentální kytarové skladby zavánějící prog rockem, dub techno projíždějící do novoromantických klávesových motivů, jež střídá reggaeton, či actressovskou elektroniku zmatených motivů a nekompromisních beatů – ať už jde o cokoliv, Lukidův mix je zvukově unikátní.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.