Mladí designéři poslali na molo čínské agentky, vesmírné kovboje i vozíčkáře

20. září 2017
Z kolekce Michaely Hriňové na WE'RE NEXT

Extravagance na pomezí kostýmní tvorby, specializované funkční oděvy nebo elegantní streetwear. Široký záběr druhého ročníku studentské módní přehlídky WE'RE NEXT ukázal, jak kreativní a různorodá může móda být. V Modeschau jsme přinesli report z nezávislé akce, která v pražské La Fabrice uvedla přehlídky třiceti mladých talentů z celého světa.

Jen pár dnů po pražském týdnu módy MBPFW zamířili fanoušci autorské módy na další přehlídkový maraton. Zatímco na fashion weeku se vše točí kolem obchodního potenciálu a prodejnosti předvedených kolekcí, na WE'RE NEXT je na prvním místě svobodná kreativita. Z velké části šlo o absolventské nebo klauzurní práce z pražské UMPRUM a antverpské Royal Academy of Arts. Kolekce ukázaly řadu trendů, které figurují v liniích na jaro a léto 2018 od velkých módních značek. Opakovaně se objevovala hadina, kovbojský styl, šněrování, vesmír a sci-fi, hranaté a špičaté špičky bot a experimentální tvary podpatků.

Špičaté lodičky na hranatých platformách představil Gennaro Genni Velotti, který se inspiroval střeleckou obuví a románem o překonávání rozchodu. Jak autor tvarově a barevně bohaté kolekce přiznal v rozhovoru po přehlídce, současný stav a směřování módního průmyslu ho nenaplňuje nadšením. Užívá si kreativní svobody během studia v Antverpách, ale po absolutoriu se chce zaměřit jiným směrem.

Špiónskými botami se skrytými noži z filmu Kingsman se inspirovala designérka Yuhan Xu. Kolekce ušitá z vintage materiálů odráží konec posledního čínského císařství a začátek republiky. „V té době došlo k velké emancipaci žen, otevřely se jim úplně nové možnosti, staly se svobodnějšími a samostatnějšími. Zároveň se v té době země otevřela světu a v ulicích čínských měst byly k vidění oděvy z cizích zemí. To vše jsem se snažila zapracovat do kolekce,“ popisuje  Yuhan Xu. V kolekci pracuje také s tématem úniku, skrývání a převleků. Oděvy se dají jednoduchým pohybem proměnit a získají jinou siluetu a barvu. Nositelka díky tomu může snadno zmizet svým pronásledovatelům na rušné ulici.

Model Joanny Chlust v backstage WRN

Precizně řemeslně zvládnutou a přitom velmi kreativní a originální práci předvedla Joanna Chlust. Pánská móda v jejím pojetí zahrnuje kvalitní materiály v poutavých grafických kombinacích a citlivě použité zdobné detaily. „Vycházela jsem z horror vacui, strachu z prázdnoty. Proto se v oděvech odehrává tolik různých věcí. Bylo pro mě důležité, aby každý oděv měl můj rukopis, ať už skrz výšivky, ručně malované hedvábí, nebo autorské pletáže a žakáry,“ vysvětluje Joanna Chlust.

Velmi kvalitně zpracovanou dámskou kolekci, která by podobně jako práce Joanny Chlust mohla bez problémů zapadnout do programu profesionálního fashion weeku, představil Maxmilian Welsch. Dámská linie v jemných odstínech béžové, pudrové a hnědé s jemnou ironií komentovala fungování módního průmyslu a trendů, ale zároveň v ní byla řada nositelných oděvů pro každodenní městskou eleganci.

Atmosféru party, show a hudebních videoklipů na molo přinesly kolekce Brandona Wena nebo Kjella De Meersmana, designérů, které jsme před akcí přivítali ve studiu Modeschau. Vůbec nejexperimentálnější kolekci představil designér s pseudonymem Brent: sandály s molitanovými podrážkami, parohy rostoucí z hrudi a helmy z tlakových hrnců navodily atmosféru surreálné divadelní hry.

Z českých designérů vynikal řemeslnou propracovaností a tvůrčí originalitou Lukáš Spilka, který je zároveň iniciátorem a spoluorganizátorem akce WE'RE NEXT. Jeho luxusní rebelská krejčovina spojovala motivy punku, motorkářství a vesmírných misí. Kolekci podpořily šperky a doplňky od Máni Berec. Novou řadu streetwearové módy připravila pro WRN Michaela Hriňová, tvořící pod značkou Aim. Návrhářka, která se letos dostala do jarního finále soutěže talentů na pražském týdnu módy MBPFW, letos strávila několik měsíců na pracovní stáži v Londýně. A podle všeho se vrátila plná čerstvé kreativní energie.

Z premiérově prezentovaných českých prací mě zaujala také kolekce Beast Of The East s krásnými provazovými šperky od Markéty Kratochvílové. Spolupráce Kateřiny Plamitzerové a Aleny Jakubové pod hlavičkou Beast Of The East je čerstvou novinkou. „Už dlouho jsme plánovaly společný projekt, spojuje nás estetické cítění a lidé si často myslí, že jsme sestry,“ směje se Kateřina Plamitzerová. „Tato první kolekce je naším výchozím kreativním manifestem, dál bychom rády pokračovaly směrem ke spodnímu prádlu.“

Výjimečná byla i kolekce pro handicapované lidi od Barbory Procházkové. Barbora se zaměřila na funkční každodenní oděv pro lidi upoutané na invalidní vozík. „Začalo to úplnou náhodou, jeden pán mě oslovil přes Facebook s tím, že je vozíčkář a nemůže pro sebe sehnat vhodný kabát. Rozhodla jsem se tuhle výzvu přijmout a vytvořila oblečení přímo na míru několika konkrétním lidem,“ říká Barbora Procházková. Zásadní pro ni byla pohodlnost, odolnost a nemačkavost materiálů. V projektu bude možná dál pokračovat v rámci diplomové práce na UMPRUM.

Model Gennara Genni Velottiho v backstage WRN

Mezi Klatovy a Antverpami vznikala kolekce Markéty Martiškové. Rozhodla se pro upcyklaci textilního odpadu a ve spolupráci s továrnou Klatex vytvořila graficky a tvarově výraznou kolekci. „Pracuji s recyklovanou vlnou a díky tomu vytvářím svetry, aniž bych je pletla,“ popisuje Markéta. Práce, za kterou v Miláně vyhrála cenu za nejexperimentálnější kolekci, je zatím prvním pokusem. „Zatím testuji a zjišťuji, co všechno se dá s recyklovanou vlnou a dalšími materiály dělat. Ačkoliv je v kolekci několik experimentálnějších věcí na show, řada věcí je normálně nositelná,“ říká Markéta Martišková.

Zatím nikde neprezentovanou kolekci představilo také duo Defresh. Značku tvoří Filip Hieke a Tereza Ledvinová, spolužáci z UMPRUMky, které spojuje humor a fascinace produktovým designem a grafikou. Právě jejich odlehčená kolekce byla příjemným vybočením z jinak převažujícího vzorce „česká konceptuální vážnost versus belgická hravá a vtipkující bezstarostnost“.

Celkovou atmosférou a povahou představených kolekcí mi akce WE'RE NEXT připomíná mezinárodní festival Fashionclash Maastricht. A není to jen kvůli snové kolekci Michaely Čapkové, která se před uvedením v La Fabrice představila právě na tomto holandském svátku autorské módy. Vidět v Praze během několika hodin tak pestrý a bohatý průřez současným mladým módním designem je neopakovatelný zážitek. Pokud vás na módě zajímá i něco jiného než jen byznys, určitě si to příště nenechte ujít.

Playlist:
Mina – Sentah (feat. Bryte)
Makthaverskan – No Mercy
Choir Boy – Two Lips
Princess Nokia – Flava
Sampha – Under
Waxahatchee – Air
Drab Majesty – Too Soon to Tell

Další články autora