Móda z Artsemestru UMPRUM se inspiruje umělou inteligencí, národní identitou a kulturou

12. červen 2018
Tokio

Nastupující generaci českých módních návrhářů na pražské UMPRUM vedou Liběna Rochová a Pavel Ivančic. Pro své studenty letos vymysleli náročná zadání: na módní tvorbě u Pavla Ivančice se řešil oděv ve vztahu k umělé inteligenci a v ateliéru designu oděvu a obuvi byla tématem česká národní identita, kultura a tradice, v souvislosti se stým výročím vzniku Československa. Jak si s ambiciózními úkoly poradili studenti?

Síla identity: oděv inspirovaný českým designem, hudbou, land artem nebo pohádkami

Téma tradic a identity se v ateliéru vedeném Liběnou Rochovou objevuje dlouhodobě, ale v letošním roce získalo na nové aktuálnosti v souvislosti s kulatým výročím vzniku Československa. Studenti se inspirovali například českým uměním, od land artu Zorky Ságlové, který do oděvu převedla Valentyna Nikolenko, po hudbu skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové, jejíž osobnost inspirovala Sáru Beránkovou.

Zabývali se také užitým designem nebo popkulturou. Modely Zoltána Tótha odráží tvary porcelánu ve stylu Brusel a Agáta Seehánková se inspirovala princeznami z českých pohádek – Arabelou, Xénií, Krasomilou nebo Princeznou se zlatou hvězdou na čele.

Objevila se i témata českého folkloru a zvyků. Natálie Dufková v barevně i tvarově expresivních modelech odrážela tradici masopustu. Klidná, zamyšlená a minimalistická dekonstrukce střihů lidových krojů od Karolíny Karpíškové byla úvahou nad konstruktem dějin a české historie, která je plná zlomů a přerušení.

Z přehlídky Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM: oděv a česká identita a historie

Ačkoliv měli studenti mít na paměti nositelnost oděvů, kreace, které vznikly, jsou spíš výtvarné a ideové. Právě to je ale v ateliéru Liběny Rochové žádané. Jak profesorka zdůraznila při závěrečném hodnocení, smyslem pro ni je, aby se studenti naučili přemýšlet o formě a byli schopní vytvářet originální autentické modely, nepodléhající dočasným trendům.

To, že z ideového výtvarného kusu zvládnou následně vytvořit i nositelné a komerčně fungující oděvy, by mělo být samozřejmostí. A s ohledem na další uplatnění designérů po škole doufejme, že to tak skutečně je.

Kanafas jako oděv i umělecký artefakt: Michaela Čapková

Osobně mě nejvíc oslovila práce Michaely Čapkové, inspirovaná tradičním řemeslem a textilním výtvarnictvím Evy Jandíkové. Kolekce Artefacts pracuje s kanafasem, známým z lidového užití v interiérech, na peřinách, polštářích nebo závěsech. Převádí ho do originálního autorského oděvu s výrazným rukopisem a skvělým propojením velkých efektních forem a precizně propracovaných detailů a dekoru.

Stejně jako další studenti ateliéru měla Michaela příležitost oděvy povýšit spoluprací s českým výrobcem křišťálových komponentů Preciosa a s globální obuvní značkou s českými kořeny Baťa. Chtěla jsem tradiční české textilní řemeslo spojit se sklářským řemeslem. Proto jsem pracovala s kanafasem a zdobila ho malými chatony, které jsem ručně aplikovala na oděv. Jde o specifický brus krystalů, vynalezený u nás v osmnáctém století. Součástí kolekce jsou i boty a pokrývky hlavy, říká Michaela Čapková. Poslechněte si o její kolekcí víc v rozhovoru Modeschau.

Michaela Čapková

Česká studentská móda v pražském klášteru, v Holandsku i na japonském týdnu módy

Kolekce Michaely Čapkové se díky podpoře Českého centra Rotterdam tento měsíc představí i v Holandsku, na mezinárodním festivalu Fashionclash Maastricht. Tam byla Michaela v minulosti pozvaná do talentové soutěže, ve které zazářila a v loňském roce na úspěch navázala se snovou kolekcí pláštěnek ve spolupráci s Fatrou Napajedla.

Spolupráce s Fashionclashem je inspirující, dáváme prostor talentovaným a zručným českým módním návrhářům a designérům. Organizátoři o ně mají velký zájem a díky účasti tvůrců z České republiky se v Nizozemsku postupně zvyšuje povědomí o české módě a designu. Své práce tu v minulosti s velkým úspěchem představily Hana Frišonsová, Petra Ptáčková, Jana Mikešová, Linda Zabílková, Sofya Samareva a Nastassia Aleinikava, dnes již zavedená jména v oblasti módy a designu,“ říká Hana Schenková z Českého centra v Rotterdamu.

Kolekce Power of Identity: Memory Fashion Message se už v rozpracované verzi předvedly na letošním jarním pražském týdnu módy MBPFW a také na týdnu módy v Tokiu, díky spolupráci s tamní prestižní školou Bunka Fashion Graduate University. Aktuální finální podoba se vedle tradiční školní výstavy v ateliéru uvedla i na módní přehlídce v Anežském klášteře v Praze.

V publiku studentské show vedle profesorů a teoretiků UMPRUM nechyběli zástupci prestižních lokálních designérských platforem jako Designblok nebo MBPFW. Zastoupená byla snad všechna česká média, která se o tvorbu mladých českých návrhářů zajímají.

Umělá inteligence a módní tvorba: oblečení pro Siri a trika snímající EKG

Studenti v ateliéru módní tvorby vedeném Pavlem Ivančicem pracovali s tématem umělé inteligence v oděvu. Zatímco v zimním semestru experimentovali a hledali cesty, kudy k tématu přistoupit, do léta už měli za úkol vytvořit nositelnou módu pro svoje vrstevníky, zástupce generací Y a Z.

K práci s novými technologiemi a jejich praktickým využitím v textilu a oděvu se dostali nejblíž v projektu se slovenským výzkumným textilním ústavem v Žilině a s univerzitou zaměřenou na biomedicínské inženýrství. Návrhy triček pro kardiaky, která snímají EKG v reálném čase, byly na Artsemestru vystavené v rozpracované verzi: jako plakáty návrhů, které je ještě potřeba dotáhnout do funkčních prototypů.

Dokončené oděvy se umělou inteligencí a novými technologiemi spíš volně inspirovaly. Jde o kolekce pro digitální nomády, kteří jsou neustále na cestách kolem světa a zároveň stále připojení online, nebo pro samotáře, kteří vybaveni technologiemi unikají z civilizace do přírody.

Z obhajob v Ateliéru módní tvorby, móda a umělá inteligence

Nejvíce mě zaujala kolekce, která vznikala v interakci s postavami ze světa Artificial Intelligence, které znají uživatelé chytrých telefonů ze všedního života. Nataliya Grimberg vedla dialog s Alisou a Siri a zjišťovala, jak si představují svoje tělo, svůj vzhled a jak by chtěly být oblečené. Navrhla pro ně kolekci do digitálního světa, která se následně převedla do fyzických modelů nositelných v reálném světě.

Práce z ateliéru módní tvorby se až na výjimky nepředstaví na módních přehlídkách (jen Barbora Kotěšovcová se účastní zářijové akce Were Next). Namísto toho se modely na podzim uvedou formou multimediální instalace v rakouském Linci na festivalu Ars Electronica, který propojuje kreativitu a elektroniku. Poslechněte si víc v rozhovoru s vedoucím ateliéru módní tvorby Pavlem Ivančicem.

Playlist:

Sasha Sathya – La Dealer
Soda Plains – She Has All Kinds of Temperatures
Mobilegirl – Heartbreak Slew
Tsvi – Funky T
Rykt – Early Refrection
Majia – 20 The Weeknd-Earned It (Wasted Fates Edit)
Thirstpro – You should of let me baby
Aggromance – Puerta de Hierro
Poundshop – 6wings
Tribilin Sound – Joselito
Organ Tapes – Breadwinner's Apology (Future x Graham Lambkin & Jason Lescalleet x Clipse)

Spustit audio
  • Móda
  • Reportáž