Muří noha v kruhu proti válce. Mírový symbol hippies slaví šedesát let

Muří noha v kruhu proti válce. Mírový symbol hippies slaví šedesát let
Muří noha v kruhu proti válce. Mírový symbol hippies slaví šedesát let

Málokterý symbol je natolik univerzální a má tak silné poselství jako mírové logo, které ani více než půlstoletí od svého vzniku nevyšlo z módy.

Jednoho deštivého dubnového dne o Velikonocích roku 1958 se na Trafalgarském náměstí v Londýně shromáždily tisíce demonstrantů, aby se vydaly na pochod do Jaderného výzkumného centra v Aldermastonu. Několik stovek protestujících drželo tehdy nad hlavami dosud neznámý symbol, který připomínal muří nohu v kruhu.

Ve skutečnosti se jednalo o námořnické vlajkové signály pro písmena „N“ a „D“ čili o anglickou zkratku jaderného odzbrojení (nuclear disarmament). Kruh měl znázorňovat zeměkouli. Velikonoční pochod podpořila čerstvě založená britská Kampaň za jaderné odzbrojení (CND), jež pověřila vytvořením mírového symbolu britského umělce a designéra Geralda Holtoma. Grafický návrh byl schválen 21. února 1958. Holtom netušil, že světlo světa právě spatřil univerzální symbol pacifistů, odpůrců jaderných zbraní a lidskoprávních aktivistů.

Počátkem 50. let byla Velká Británie třetí jadernou mocností po Spojených státech a Sovětském svazu. Volání kritiků po jaderném odzbrojení ale sílilo. U zrodu úspěšné kampaně stál mimo jiné i matematik a laureát Nobelovy ceny za literaturu Bertrand Russell. S jeho pomocí se právě rodící protiatomové hnutí rozšířilo po celém světě a žije dodnes, píše německý server Deutsche Welle. Byl to ostatně právě Russell, kdo požádal o logo Holtoma, který se angažoval coby mírový aktivista už během druhé světové války.

Ze symbolu mírového hnutí se stal znak spojovaný z hippies

Mírový symbol brzy přijalo celé protiválečné hnutí a generace hippies protestující proti válce ve Vietnamu. Holtomovo logo později převzali také oponenti jihoafrického apartheidu nebo demonstranti vyjadřující nesouhlas s americkou invazí do Iráku.

Podle Tilla Eckela, kreativního ředitele německé reklamní agentury Jung von Mann/Spree, není mírové logo jednoznačně zdařilý symbol, protože nezasvěcenému člověku nic nepřipomíná. Vlajkovou abecedu zná dnes totiž jen málokdo. Neslábnoucí popularitu si symbol získal díky tomu, že se snadno kreslí a jednalo se o první logo nového hnutí, které pak všichni přebírali. Ačkoliv mělo logo původně protiatomový čili negativní obsah, postupně zvítězilo jeho pozitivní mírové poselství, uzavírá Eckel pro německý list Süddeutsche Zeitung.

Příspěvek byl součástí výběru z médií Radia Wave, který si můžete poslechnout každou středu v 15:20.