Na život a radost není čas, pořád něco řešíme. Jak přemýšlení vede k potížím a jak z toho ven?

28. prosinec 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy starosti

„Vše, co zastírá přítomný okamžik, je nadbytečné, i myšlení,“ řekl v Balancu psycholog a psychoterapeut Jan Jakub Zlámaný. Pořád na něčím rozmýšlíme, co uděláme k večeři, co budeme dělat zítra. Ale myšlení je také plné obav, špatných vzpomínek, snahy vyvarovat se chyb. Mysl je nástroj, který lze kultivovat. Když se myšlení vymkne kontrole, ovládne nás. Bránit se můžeme meditací, dobrými vztahy, kontaktem s tělem.

„Jezdil jsem meditovat do Barmy, lidem ze západu tam říkají motorheads nebo stoneheads, příliš přemýšlíme.“ Podle doktora Zlámaného můžeme myšlení rozdělit na dva typy, racionální (instrumentální, technické) a poetické (citové), které utlačujeme. Dobré je, když jsou v rovnováze. Budeme-li pořád nad něčím dumat, škodíme sami sobě.

Rozjetý vlak myšlenek se špatně zastavuje, může vést k poruchám spánku, neurózám, úzkostem i depresím. Naše psýché není stavěna na obrovský přísun informací, kterému jsme každý den vystaveni. Mozek se unaví.

Čtěte také

„Chvil, kdy nám je dobře, je hrozně moc. Ale my si jich nevšimneme.“ Odpovědí je trénovat bytí v přítomnosti. Všímat si reakcí a pocitů v těle. Dobře se to dělá třeba přes smyslové vnímání. Pomáhá také meditace, psychoterapie. Každý máme situace a aktivity, které nás vrací do přítomnosti. Je dobré je objevit. Kdy vnímáme tady a teď? Pro někoho je to tanec, tvůrčí činnosti, posezení s přáteli, příroda nebo třeba jídlo.

Pusťte si celý rozhovor o nadměrném myšlení, obavách a jejich řešení.

autor: Petr Bouška
Spustit audio