Naděje a strachy britské módy: S Hilary Alexander o brexitu, návrhářských talentech a královské podpoře módy

Hilary Alexander
Hilary Alexander

Hilary Alexander je známá britská módní novinářka. Do Prahy přijela na vernisáž výstavy Šílený hedvábník v UPM. V rozhovoru pro Modeschau okomentovala London Fashion Week a současnou situaci na britské módní scéně. Kdo patří k vycházejícím hvězdám a čím mohou mladí designéři zaujmout v zahraničí?

Hilary Alexander byla dlouhé roky módní ředitelkou Daily Telegraph. Dvakrát byla jmenovaná britskou novinářkou roku na British Fashion Awards. Aktuálně je šéfeditorkou Hello Fashion Monthly. Čeští posluchači ji znají díky kultovní sérii České televize Móda, extravagance, manýry, pro kterou v extravagantních kloboucích přinášela čerstvé informace o dění na londýnských týdnech módy.

Setkali jsme se minulý týden v Praze, když Hilary Alexander přijela na vernisáž výstavy Šílený hedvábník v UPM. Výstava, která běží až do podzimu letošního roku, představuje život a tvorbu československých emigrantů Ziky a Lídy Ascher, manželského páru, který po emigraci do Anglie rozjel mezinárodně úspěšný textilní ateliér s luxusními tištěnými látkami.

Čeští posluchači vás nejspíš znají díky dnes už neexistující, ale stále kultovní sérii České televize Móda, extravagance, manýry. Jaký je podle vás divácky nejvděčnější způsob prezentace módy v televizi?

V televizi je zásadní módu prezentovat tak, aby jí lidé rozuměli. A nejvhodnější a divácky nejpopulárnější formou jsou podle mě různé proměny. Vezmete si někoho, kdo má nějaký problém, je po rozvodu, má krizi středního věku, vyhodili ho z práce, jde na pohovor a podobně. Zavedete je do obchodů a k návrhářům, zkusíte jim různé věci a ukážete, jak dobře a jinak mohou vypadat. Vytvoříte jim nový look. Lidé díky tomu často získají nové sebevědomí a energii.  

Mluvíme spolu v předvečer London Fashion Weeku, co od něj letos očekáváte?

Pokaždé se velmi těším, i po těch 40 letech, co se pohybuji ve světě módy. Vždy jsem plná očekávání, když usedám na své místo na módních přehlídkách. Mám ráda překvapení. Výrazným tématem aktuálního týdne módy v Londýně bude udržitelná móda, etický rozměr módního designu a produkce. Lidé se teď mnohem víc zajímají o ekologii a nechtějí vytvářet zbytečný odpad. Designéři chtějí tvořit věci, které jsou módní, ale zároveň udržitelné.

Hilary Alexander a Veronika Ruppert

Kdo je podle vás nadějí a budoucností britské módy?

Aktuálně máme řadu talentovaných mladých designérek, mám na mysli ženy jako Molly Goddard, Simone Rocha, dcera designéra Johna Rocha. Dále designéři jako Ryan Low, Matty Bowen nebo Richard Quinn. Ten je naprosto úžasný. Specializuje se na tisky. Tiskne si sám své látky a pomáhá i svým spolužákům, kteří za ním jezdí pro speciální látky z jeho dílny. Vloni vyhrál ocenění britské královny Alžběty II. Bylo to poprvé, kdy královna přišla na módní přehlídku. A rozhodla se ocenit právě Richarda Quinna.

Přijde podle vás královna opět? Jak důležitá je pro britskou módu podpora královské rodiny?

To už se nejspíš nestane, to byla jednorázová příležitost a velmi výjimečná. Co zůstává, je královské ocenění, které se bude mladým designérům udílet i nadále. Podpora královské rodiny je pro britskou módu zásadní. Vévodkyně Kate a Meghan se staly chodící reklamou na britskou módu. Cokoliv si vezmou na sebe na nějakou veřejnou příležitost, je okamžitě fotografováno a sdíleno v médiích po celém světě. Je to velká podpora pro značky jako Roksanda Ilinčič, Alexander McQueen, Alice Temperley, Jenny Packham a další. Princ Charles také vždy nosí britskou krejčovinu ze Savile Row a oba princové, William a Harry, teď také začínají nosit módu ušitou v Anglii. To je opravdu zásadní a důležitá podpora, je to fantastická reklama. 

Jakým výzvám teď britská móda čelí? Čeho se návrháři obávají v souvislosti s brexitem? Jaká je v Británii situace ohledně krejčoviny jako řemesla? Čím mohou podle Hilary Alexander designéři ze země, jako je Česko, zaujmout v zahraničí? Poslechněte si v rozhovoru Modeschau.