„Náš školní den vypadá jako váš víkend. Číst se děti naučí i bez školy,“ říká zastánkyně unschoolingu

9. prosinec 2020

„Dceři většinou nedává smysl dělat školní věci, tak je neděláme. Svoje děti do ničeho nenutím. Vysvětlím jim, co mi přijde důležité, a dál to nechávám na nich. Je to jejich život,“ říká Zdeňka Šíp Staňková, propagátorka unschoolingu a sebeřízeného vzdělávání, která svoji dvanáctiletou dceru učí od začátku školní docházky doma.

Autorka projektu Děti jsou taky lidi Šíp Staňková říká, že když děti nikdo do výuky nenutí, neztrácí potřebnou vnitřní motivaci a nepřijdou o žádnou zásadní znalost. „Když je na to dítě mentálně připravené, začne číst. Takhle to funguje ve svobodných školách všude na světě. Všechny děti se naučí číst. Některé ve třech letech, některé v šesti a některé v deseti,“ dává příklad.

Koronavirová pandemie podle Šíp Staňkové ukázala rodičům, že se děti ve škole často učí zbytečné věci, které si v dospělosti nejen nepamatují, ale ani je nepotřebují. Soutěživé prostředí konvenčních škol prý taky neprospívá vztahům. „Prostředí, kde jedno dítě má z něčeho jedničku a druhé z toho samého trojku, a to první je tedy tím pádem nějak lepší, mi přijde toxické pro mezilidské vztahy. Ty jsou přece důležitější než vysvědčení,“ dodává.

Co je špatně na povinné školní docházce? Proč je potřeba mít projekt, který říká, že děti jsou taky lidi? Dozvíte se v Houpačkách.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.