„Nedokážu věřit chlapovi, který má 40 milionů.“ Na ČT začíná seriál ze soudního prostředí

1. září 2014

Režisér Robert Sedláček přizval k práci na seriálu Život a doba soudce A. K. Radima Špačka a Bohdana Slámu. Režisérský experiment vystavěl na scénáři Zdeňka Zapletala o frustrovaném soudci, jehož případy jsou mnohdy inspirované skutečnými procesy ze současnosti.

Každá epizoda má hlavního režiséra, který natáčel soudní scény zabírající většinu stopáže, sekvence s rodinou hlavního hrdiny (jeho otce hraje Jiří Bartoška, matku Daniela Kolářová) režíroval Bohdan Sláma, vztahovou linku, ve které vystupuje Jitka Čvančarová v roli psycholožky, Robert Sedláček, akční momenty řídil Radim Špaček.

Seriál je částečně a přiznaně Sedláčkovou a Zapletalovou terapií. „Tísnivý na tom je fakt, že to není o trestních řízeních, ale o občanských sporech. V právu jsou všichni a v rámci nejlepších úmyslů se ti nejspořádanější občané chovají ke svým bližním jako dobytek. Soudce se na to musí dívat a tvářit se seriózně, proto jsme použili ten vnitřní shazovací hlas, abychom se z toho nějak dostali,“ říká Sedláček.

Epizoda, ve které se soudce Klos (David Švehlík) u soudu potkává se svou matkou v roli obhájkyně bezskrupulózního podnikatele, popisuje spor o svěření dítěte do péče, další epizody tematizují domácí porody nebo diskriminaci kvůli pohlaví. Seriál se většinou odehrává ve sterilním prostředí soudní síně nebo místností drahých vil, pomalé a závažné tempo mu udávají soudní přelíčení.

03197288.jpeg

Jsem zvyklý, že herci se většinou hýbají a srší emocemi, když natáčíte čtyřicetiminutový proces, tak mi to připadalo jako buddhistická disciplína. Natáčíte mizanscénu, kde pořád všichni sedí,“ komentoval práci na seriálu Bohdan Sláma. Rozhodnutí angažovat na režii seriálu hned tři autory bylo prý motivované úmyslem udělat seriál barevnější. Rozpoznat Špačkův a Slámův autorský rukopis ve velmi sedláčkovském projektu ale pro diváka nebude jednoduchý úkol.

Režisér filmů Muži v říji, Rodina je základ státu nebo Českého století v soudním seriálu opět zpracovává svoji depresi ze současnosti. Dobře mu slouží Zapletalovy dialogy a výběr herců. V Českém století spolu v dialozích vedou souboje hlavní postavy českých dějin, v Životu a době soudce A. K. jsou centrem pozornosti spory českých občanů, které také mají celospolečenský přesah.

03197287.jpeg

Nejsilnějším pocitem seriálu je bezpochyby defétismus ventilovaný v bezmocné frustraci soudce A. K., kterému i jeho vlastní matka připomíná, že jeho rozhodnutí nic neznamená. Průvodcem českou současností je tak poctivý, ale zdeptaný soudce, který ve své soudní síni nedokáže věřit nikomu, natožpak „chlapovi, který má 40 milionů“. Podezřívavost vůči mocným divák prožívá spolu s postavou, která je zdánlivě jedním z nich, ze hry ji však vyřazuje i její vlastní neschopnost akce.

Třináctidílný seriál Život a doba soudce A. K. režisérů Roberta Sedláčka, Radima Špačka a Bohdana Slámy v hlavní roli s Davidem Švehlíkem uvede Česká televize od 1. září, vždy v pondělí ve 20.00 na ČT1.

Přes poraženectví hlavní postavy, často stereotypní figury ve vedlejších rolích a laciné zdůrazňování všeobecné zkaženosti patří seriál k těm lepším, které letos Česká televize uvedla. Po Sanitce, která vzbudila rozruch podporou nebezpečných stereotypů, nebo často naivistických kriminálkách je Život a doba soudce A. K. prvním relevantním seriálovým komentářem současnosti.

autor: Táňa Zabloudilová
Spustit audio