Nejlepší máma na světě? Humor seriálu Better Things vyplývá z přiznání, že rodinný život je utrpení

21. listopad 2017

„Myslela jsem tím sama sebe, v tom smyslu, že na mě můžete vylít kýbl sra*ek, udělat mi cokoliv, život se může vytasit s jakýmkoliv hnusem a já to všechno vstřebám a nakonec ze mě vyjde něco hezkého,“ vysvětlovala  zpěvačka a skladatelka Fiona Apple před lety název alba Extraordinary Machine. Neobyčejnou mašinkou chtěla být ona sama. Pamela Adlon jakožto Sam Fox, single padesátiletá máma tří dcer, je v částečně autobiografickém Better Things něčím právě takovým.

 „Neuteklo to všechno strašně rychle?“ nadhodí kamarád Sam v den maturity její nejstarší dcery. „Ne, právě že se to táhlo FÁKT pomalu. A navíc ještě ani není po všem, nebo myslíš, že už teď odejde z domu? Vždyť jí není ani 18. A navíc... je pořád docela blbka.“

Když se Sam před lety rozhodla rozvést s manželem, bylo jasné, že zvládat na vlastní pěst tři různě temperamentní holky a k tomu stárnoucí, obsesivní matku, práci a milostný život nebude nic, od čeho si bude moct čas od času odpočinout. Sam všechny svoje neúspěchy sebemrskačsky komentuje, a pokud někdy zapomene, připomenou jí je Max, Frankie a Duke, trojice dcer maximálně důmyslných v tom, jak mámu co nejrafinovaněji urážet a vydírat. Pokud by konzervativní část publika chtěla hlavní hrdinku obvinit z toho, že jako matka neví, co dělá, nejspíš by souhlasila. Líp to totiž nejde.

Všichni jsme na ho⋆no

Seriál Better Things s námi přes všechnu podprahovou roztomilost a rozšafnost svého humoru uzavírá spiklenectví: všichni víme, že žít rodinný nebo vlastně jakýkoliv život je tak těžké, že prakticky nemáme šanci uspět. Vždycky bude něco, co fatálním způsobem po*ereme. Možná toho bude dokonce víc než věcí, které zvládneme bez toho, abychom na sobě a lidech kolem nás nezanechali nenapravitelné škody.

Ze seriálu Better Things

Sam si v tomhle ohledu nic nenamlouvá. „Jsem na ho*no. Jsem na ho*no jako dcera, jsem na ho*no jako máma,“ říká si poté, co provede neúspěšný pokus vzít matku k narozeninám na víkend k moři. Když starší dáma s britským přízvukem, kterého se po desítkách let v USA nezbavila („víš, babička většinu času vůbec nevnímá, kde je“), nastoupí natěšeně do auta, Sam se po pár vteřinách rezignovaně omluví s tím, že víkend s ní musí odvolat, protože „doba, kdy něco takového mohla zvládnout, je už dávno pryč“. Stará dáma s rychlým „dobře, to nevadí“ kvapně vystupuje, vyndává kufr z auta a odbíhá pryč.

Už v první sezoně je jasné, že má seriál i temnější tóny a slyšet jsou ve chvílích, kdy jde o hodně – v momentech, s nimiž se člověk dlouho vyrovnává a formují ho. I přesto, že se Better Things zpočátku může zdát jako lehkonohý, vtipný rodinný sitcom napsaný ze ženské perspektivy rozvedené, ale, co si budeme povídat, atraktivní mámy s lukrativním hollywoodským džobem (Sam je stejně jako Pamela Adlon dabérkou animovaných seriálů a příležitostnou herečkou, která si zahrála v Californication nebo v sitcomu Louie).

Terapie seriálem

Sledování seriálu mívá až terapeutický účinek. Pamela Adlon a Louis C. K., kteří jej společně píší, se často a rádi uchylují k tradiční poloze amerických rodinných komedií – k popisům zpracovávání špatných zkušeností, jejich překonávání a „hojení se“. V jejich podání vyznívají o poznání dospěleji, uvěřitelněji a vtipněji než třeba v momentálně nejpopulárnějším family seriálu This Is Us, který emocionálně tíživé situace nerozehrává o moc invenčněji, než jsme byli zvyklí z devadesátkových rodinných sitcomů. Příkladem může být výlet Sam a jejího nového přítele na víkend za město, kdy zranitelně působící Robin dokáže uznat vinu za rychle vzniklý konflikt, Sam je připravená okamžitě odpustit a nepříjemnost je nakonec sblíží. Připomíná se však, že každý má chvíle, kdy se ve vztahu chová jako idiot, a i následky banálních nedorozumění mohou bolet dlouho.

Horace and Pete je seriál dekády, který se nestal kultem

03727405.png

Antisitcom Horace and Pete se nepodobá ničemu, co v nedávné době pro televizi vzniklo. V době nepřetržitého marketingu několika konkurenčních televizních společností jej bez jakéhokoliv dohledu studií a bez PR kampaně natočil podle vlastního scénáře americký komik Louis C. K. Do hlavních rolí obsadil sebe, Stevea Buscemiho a Alana Aldu a deset různě dlouhých epizod umístil na svůj web. Zprvu se mohlo zdát, že nečekané zjevení depresivního seriálu zahájí fanouškovský kult, nebo dokonce přelom v období zlatého věku televize – začátek nového indie. Nihilismus se však prodává špatně.

    

Účast Louise C. K., jednoho z nejznámějších světových stand-up komiků, který se nedávno přiznal ke všem obviněním z masturbování před ženami, nucenými se na něho dívat, je momentálně pro seriál problém, kterého se televize FX rozhodla zbavit, C. K. už se nebude podílet na další, třetí řadě. Seriál však dominantně charakterizuje Pamela Adlon, jejíž skutečný život se s příběhem Sam v mnohem překrývá – do určité míry titulní postavou se vší svou osobitou komikou a praktickou životní filozofií („nebuď debil“) prostě je.

Louie kam se podíváš

Dávky všednodenního nihilismu, náznaky sklonů k sebenenávisti a další poznávací znamení Louise C. K. však ze seriálu nikdo neodpáře. Jeho sitcom Louie, ve kterém je hlavní postavou on sám, posloužil jako předobraz pro Better Things a C. K. do seriálu propašovává i mrazivé momenty připomínající jeho jiný, tragický antisitcom Horace and Pete. Jeden takový ční pro příklad z epizody věnované matce Sam. Šik stará paní po přistižení při zbytečné krádeži a sérii nepříjemností zjišťuje, že si nemůže ani vzpomenout, kde zaparkovala auto, ani ho najít, a tak se raději dobrovolně poraní pádem do kanálu, aby ji ze situace dostala sanitka.

S Louisem C. K. vypověděly smlouvu jak FX, tak HBO i Netflix a američtí kritici mají rozhodně větší problém přijmout jeho práci, než by se dalo, soudě podle zdejší debaty, čekat od českých publicistů. „Miluju tenhle seriál, miluju ho, miluju a miluju. Chci pro něj jen to nejlepší a chci, abyste ho měli i vy tak rádi jako já,“ píše Todd VanDerWerff na webu Vox. „Ale taky vám musím říct, že za velkou část Better Things je zodpovědný Louis C. K., včetně epizody White Rock (Adlon je autorkou námětu), což je jeden z jeho nejlepších scénářů.“ Další známý televizní nerd a kritik Alan Sepinwall ze serveru Uproxx rozebírá komikův skandál mimo jiné ve svém podcastu TV Avalanche. „Jak se teď mám dívat na věci Louise C. K.?“ ptá se publicista, který znal komika osobně, jeho scénáře i výstupy obdivuje a v podcastu vypočítává seriály jiných komiků, jejichž vznik umožnil dnes už kultovní Louie: Girls Leny Dunham, Master of None Azise Ansariho, Atlanta Dannyho Glovera, Insecure Issy Rae…

Na otázku, jak uvažovat nad stand-upy a seriály léta nenápadně proklamativního masturbátora C. K., si každý odpoví po svém, po výpovědích ze strany tří televizních společností od komika každopádně hned tak něco nového neuvidíme. Co se týče Better Things, osobně se podepisuju pod to, co píše na Voxu VanDerWerff. „Better Things je přes vliv Louise C. K. navždycky především seriálem Pamely Adlon a jsem si jistý, že bude i bez svého kolegy úplně v pohodě.“

Tragéd táta a cool máma

Přes všechny stopy Louise C. K. je totiž Better Things veskrze ženský seriál – podobně a ještě víc než písničky Fiony Apple vypovídá o specificky ženské životní zkušenosti, a tak i humor tohoto seriálu můžeme klidně označit za ženský humor. „Jéžiš, holky, kdy už přestanete krást svíčky pokaždé, když jdete brečet do vany, už zase žádné nejsou…“ stěžuje si Sam v jedné z posledních epizod druhé sezony.

Ze seriálu Better Things

Sam je v podání Adlon skutečnou heroinou svého seriálu, zatímco C. K. předvádí sám sebe v Louiem jako osamělého, trapného, tlustého losera. Sebeironická, ale vždy připravená šéfová rodiny se vždycky zachová dobře, i kdybyste na ni, řečeno s Fionou Apple, vylili kýbl sra*ek. K tomu všemu je za každých okolností cool jako Han Solo odpovídající princezně Leie na její „I Love You“: „I Know.“ Ochota C. K. sama sebe ponižovat a nonšalance Pamely Adlon dávají dohromady sitcomový svět, ve kterém muži selhávají a ženy to s grácií odnášejí. „Rodinný ani jiný život se nedá vyhrát“ jako by říkala autorská dvojice. Související odhalení tuto zprávu stvrzuje způsobem, který by zasloužil jednu z ironických grimas hlavní hrdinky.

Poslechněte si krátký rozhovor, ve kterém Better Things představujeme pro úplné seriálové začátečníky.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.