Nejsilnější momenty Berlinale 2018

22. únor 2018

Šest českých filmových publicistů v debatě nad programem Berlinale 2018. Objevy, televizní trendy, favorité na Zlatého medvěda...

Poslechněte si záznam vysílání přímo z Berlinale, ve kterém se diskutuje o většině zmíněných titulů.

Pavel Sladký

Hlavní soutěž těsně před koncem festivalu nemá jednoznačného favorita, ale skupinu silných titulů zcela odlišného stylu a zaměření, ze kterých porota vedená Tomem Tykwerem může vybírat. Skupinu několika poctivých komorních realistických dramat tvoří například francouzská Modlitba o pochybách a víře nebo 3 dny v Quiberonu o Romy Schneider v zajetí své herecké slávy a kariéry. Výjimečné, divácky obohacující koncepty představují filipínský muzikál z diktatury konce 70. let Ďáblova sezona Lava Diaze, proslulého dlouhými stopážemi, a antihistorické melodrama Transit Christiana Pezolda, odehrávající se v přístavní Marseille.

3 dny v Quiberonu

A k připočítávám tomu divácky vstřícné, vtipné filmy Psí ostrov Wese Andersona a Neboj se, daleko nedojde Guse van Santa, které mě jednoduše potěšily a dojaly bez zbytečného sentimentu.

Berlinale blog. Na českou účast můžeme být hrdí díky filmu Až přijde válka

Z filmu Až přijde válka

Slovenská domobrana, český režisér. Znepokojivý dokument Jana Geberta, uváděný na 68. ročníku filmového festivalu Berlinale, pojednává o mimořádně aktuálním evropském tématu.

Jiří Flígl

Na Berlinale pozoruji boom originálních německých námětů a ambiciózních produkcí. Jeden z důvodů, proč k němu došlo, je konkurenční boj domácích vysilatelů s Netflixem. Silné zastoupení mají příběhy žen a jejich perspektiva jako zcela nový přístup a témata otevírající staré koncepty.

Adéla Mrázová

Z filmu An Elephant Sitting Still srší tvůrčí kreativita, množství narativních a formálních nápadů a ohromná energie. Tvůrci se podařilo velmi zdařile vykreslit psychologickou hloubku hlavních postav a opřít se o jejich silné charaktery. Rozhodně pro mě nejzajímavější podívaná, která mě vyzvala být aktivním divákem od začátku do konce. 

Tráva - Hong Sang-soo i tentokrát zůstává u stylu svých intimních dramat, ve kterých bez sentimentů zkoumá lidskou přirozenost skrze všední situace a rozhovory současných Korejců. 

Berlinale blog. Černobílý asijský svéráz, jehož každé přirovnání kulhá

Z filmu Tráva, režie Hong sang-soo

Festival Berlinale uvedl novinky dvou autorů, kteří bývají označovaní za tvůrce „ve své vlastní kategorii“. Hong sang-soo a Lav Díaz – proč psát právě o nich?

Velmi dobře hodnocený Dovlatov  je pro režiséra Alexeje Germana bohužel krok zpět, tendenčnějši titul, který sází víc na výpravnost, než výpovědní hodnotu, a sílu vizuální stránky, která byla vždy dominantou jeho filmů. 

Iva Přivřelová

Favoritem hlavní soutěže je Psí ostrov Wese Andersona. Vysoko hodnotím i norské drama o teroristickém útoku Utoya. 22. červenec a americké filmy Neboj se, daleko nedojde a Damsel a dokument ze sekce Panorama MATANGI / MAYA / M.I.A.

Z filmu Psí ostrov

Kamila Dolotina

Dva debuty ze sekce Forum spojuje kromě precizní režie téma paranoiy pohlcující současnou společnost. Jsou to filmy Věž. Soudný den,  režijně ambiciózní rodinné drama o démonech a křivdách minulosti, které znesnadňují možnost je napravit a Los Débiles - vysoce sofistiková variace na „revenge“ movie, která v krajině vyprahlé mexické přírody plné ruin a odpadků, tematizuje násilí, už není kultem, ale normou.

Jan Bodnár

Režisér Arpád Bogdán ve filmu Genezis skládá mozaiku tří příběhů, které spojuje vyvraždění romské rodiny v maďarské vesnici. Vyzrálá režijní vize, silný emocionálni zážitek a kombinace žánrů. Utoya. 22. červenec, r. Erik Poppe, je autentická rekonstrukce tragické události, intenzivni divacký zážitek. Filmy L' Animale a Retablo a Tinta Bruta patří mezi nejsilnější queer příspěvky do letošního programu Berlinale. Loňský ročník byl ale na výrazné tituly bohatší.

Víc než jen žena. Moje hrdinka je bývalý muž, říká režisér filmu Fantastická žena

Fantastická žena

Do českých kin vstupuje chilský snímek Fantastická žena, oceněný na Berlinale Stříbrným medvědem za scénář.

 

autor: Pavel Sladký
Spustit audio