„Někdy pro filmaře není nejlepší ten největší festival,“ říká dramaturg festivalu ve Varech Horyna

31. květen 2018

Organizátoři filmového festivalu Karlovy Vary představili hlavní program. Diváky čeká odvážný film rumunského režiséra Radu Judeho o etnické čistce během druhé světové války nebo melancholická Cesta do Florianópolisu o prvních láskách známé latinskoamerické režisérky Any Katz. Jak si letos stojí český film v porovnání se zahraničním a podle jakého klíče se snímky do programu vybírají, vysvětlil jeden z dramaturgů Martin Horyna.

„Letošní soutěž spojuje jedna jednoduchá věc. Je to dvanáct filmů, které nám přišly nejlepší z toho, co jsme obdrželi na posouzení. Snažili jsme se nějakým způsobem vybalancovat rozmanitost, co se týká původu filmu, ale jsou to filmy, které nám přišly nejpodnětnější,“ otevírá celý rozhovor festivalový dramaturg odpovědí na otázku, co spojuje filmy letošní soutěže. Odhaduje, že největší kontroverzi u diváků vzbudí letos film Do noci Petera Brunnera, který v minulosti už jednou výrazně rozděloval varské návštěvníky filmem Má křídla, kdo končí pádem. Výrazný bude i snímek Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři ceněného režiséra Radu Judeho, který minoritně koprodukovala i česká filmová společnost endorfilm.

Martin Horyna

Na rozdíl od nejdůležitějšího filmového festivalu na světě, který se koná každoročně ve francouzském Cannes a kde platí při výběru kvóty nejen pro počet francouzských filmů v soutěži, ve Varech nic takového není. Letos se nicméně do tří soutěžních sekcí dostalo dohromady šest českých snímků, přestože se tento týden prezident karlovarského festivalu Jiří Bartoška zapojil do debaty o stavu nejprestižnější české filmové vysoké školy FAMU a studenty spolu s absolventy posledních let označil za elitářské a teoretizující neomarxisty. Za důsledek podle něho chatrného stavu výuky označil skutečnost, že se nová generace absolventů, na rozdíl od předchůdců, nedokázala prosadit v mezinárodním měřítku. Přese všechno se v hlavním programu KVIFF letos objevují za Česko hlavně snímky nedávných absolventů – Všechno bude, Mars, Chvilky nebo Chata na prodej. Jak vnímá celou situaci Martin Horyna, se dozvíte, pokud si poslechnete celý rozhovor.

Křižáček se podmanivě trmácí trudnou krajinou otcovské úzkosti

Z filmu Křižáček

Václav Kadrnka patří v současné české kinematografii k ojedinělým autorským zjevením. Jeho filmy jsou stejnou měrou ambiciózní a odlišné jako tiché a pokorné. Karlovarský vítěz Křižáček je divácky náročným příspěvkem ke směru slow cinema. V k uzoufání nudné a nekonfliktní české kinematografii představuje odvážné tvůrčí gesto i dráždidlo pro část usedlého a zlenivělého tuzemského publika.

V hlavní soutěži Česko zastupuje debut Adama Sedláka Domestik a třetí film Olma Omerzu Všechno bude, který v minulosti natočil ceněnou Příliš mladou noc a Rodinný film. „Jsou to filmy oba velmi pevně uchopené, každý úplně jiným způsobem. Olmo Omerzu je režisér, který precizně dokáže analyzovat jakoukoli situaci, má velmi dobré pozorovací schopnosti, skvěle vede herce, a v tomto případě i neherce, protože tam vystupují dva mladí neherci – teenageři. Je to někdo, kdo s filmem nakládá velmi hravým způsobem. Adam Sedlák naopak nejde cestou košatosti jako Omerzu, je to film velmi koncentrovaný na omezené množství výrazových prostředků, ale je do nich napřena všechna síla. Našel bych spoustu věcí, v čem jsou ty filmy odlišné, což je dobře. Z pozice festivalu podobné filmy ze stejné země v jedné sekci mít nechcete.“

Minulý rok vyhrál hlavní cenu český snímek Křižáček Václava Kadrnky. Může česká kinematografie znovu dosáhnout na Křišťálový glóbus i letos? Jaký festival každoročně navštěvuje umělecký ředitel Karel Och s Evou Zaoralovou? A jaký záměr stojí za rozšířením sekce Na východ od Západu, která se nově soustředí i na filmy z Blízkého východu? Poslechněte si celý rozhovor už teď.

autor: Šimon Holý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka