Neříkejte temperamentním holčičkám, ať se zklidní, a citlivým klukům, že jsou mimoni
„Musíme počítat s tím, že když jsou naši malí kluci do něčeho zabraní, zbytek jejich mozku vlastně není zapnutý,“ říká Vlaďka Bartáková, psychoterapeutka a lektorka kurzu Jak vychovávat kluky/holky a nepřijít o rozum. O tom, co se s dětmi v klíčových obdobích jejich života děje i o genderových stereotypech ve výchově, jsme mluvili v Houpačkách.
„Kluky už od dělohy formuje testosteron, hormon, který je nutí uvádět sebe i ostatní věci do pohybu. Holčičky se naproti tomu celé těhotenství koupou v oxytocinu, vztahovém hormonu lásky a důvěry,“ vysvětluje Bartáková základní principy odlišného chování kluků a holek. Dodává: „Do popředí ale pak hlavně vstupují jejich osobnostní vlastnosti. Takže můžeme klidně mít testosteronového kluka, který je uzavřený introvert, možná trochu mimoň, a je to klučičí poloha, která je úplně v pořádku. Stejně tak jako máme holky princezny a holky amazonky.“
Podle Bartákové musíme brát ženský nebo mužský mozek u svých dětí v potaz, ale měli bychom jít ještě o krůček dál a rozumět trochu osobnostním typům. „Měli bychom rozumět tomu, kdo jsou oni, i kdo jsme my. Jestli já jsem perfekcionista, který má rád věci v lati, a moje dítě je flexibilní člověk, který si rád nechá čas a prostor, než se rozhodne, půjdeme často do střetu, bez ohledu na pohlaví,“ říká Bartáková.
Jaká jsou klíčová období v životě kluků i holek a proč je důležité, aby je doprovázeli máma i táta? Jak moc děti ovlivňujeme a co je jim prostě dáno? Poslechněte si Houpačky.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.