Nesmlouvaví Uniform ohlašují konec našich dnů a snaží se využít zbývajícího času
Newyorské duo Uniform, které má za sebou už jednu velkou desku vydanou pod záštitou osvědčeného labelu Sacred Bones, se na novince Wake in Fright vrací s temnou předpovědí závěru dějin. Tvrdý výlet do hlubin apokalyptických vizí má však i harmonické vyznění.
Na černé politické mapě Ameriky se postupně rozsvěcují na různých místech rudé tečky, zatímco titulky lakonicky ohlašují datum a místo, kde byl někdo zastřelen při masovém ozbrojeném útoku. Klip k hitu Killing of America nemá příliš děje, o to údernější je jeho vyznění, počet obětí v masových přestřelkách je k 31. prosinci 2016 rovných 450. Vítejte v Americe, jak ji vidí newyorské duo Uniform.
Skupina ukrývající se za nekompromisním logem kříže a kosy, nápadně připomínajícím legendární značku punkerů Dead Kennedys, používá omezené množství prostředků v podobě kytary, vokálu, automatických bicí a syntezátoru. Už od počátku byla kapela svými zakladateli zamýšlena pouze jako dvoučlenný projekt, aby vše bylo zachováno v co nejjednodušší formě. Sešel se zde dvorní zvukař labelu Sacred Bones Ben Greenberg, stojící za většinou nahrávek z katalogu a známý především díky svému působení v noisepunkových The Men, a Michael Berdan, zpěvák noiserockových Drunkdriver. Ti se údajně rozpadli kvůli online osočení jejich tehdejšího bubeníka ze znásilnění.
S průpravou z kapel známých živelnými koncerty si dvojice založila v roce 2013 Uniform. Už od prvního singlu Our Blood / Of Mind And Body nastoupili cestu nesmlouvavého industriálu, poháněného hluku plného explozí a frenetických kytarových riffů. Drží se toho i na druhém studiovém albu Wake in Fright, metalem načichlé včelíny však ustoupily výraznějším vazbám a nově i samplům (které se v hc/punku opět vrací jako trefné dokreslení atmosféry skladeb). Občas probleskne i záchvěv naděje v podobě melodičtějších a harmoničtějších synťáků ve skladbě The Lost, aby bylo vše udusáno hrubými beaty, jako je tomu u Killing of America. Bezvýchodná nálada a agrese čišící z desky jako by vyvěraly z tradice hardcorepunkových kapel, jako jsou kanadští Cursed či Burning Love, stejně tak i z Big Black, kapely Stevea Albiniho, která v podobném duchu rozkládala negativní emoce na prvočinitele.
O hlukové katarzi by bylo v případě Uniform zbytečné mluvit, oba členové se shodují na tom, že je to právě hudba, co jim pomáhá dostat se z temných vizí budoucnosti i mizérie samotné existence. Uniform pojímají jako osobní výpověď, nicméně jak poznamenává Michael Berdan v rozhovoru pro magazín ATTN, existenciální krize může u něj (i kohokoliv jiného) vzniknout z čehokoliv – od tíživého vlivu kapitalismu či strachu z možného vypuknutí války. Vyrovnanost může přijít v momentě, kdy je veškerá úzkost vybita skrze masivní stěny repetitivního hluku. Uniform projevem i zvukově balancují na hraně ztráty kontroly, ale vždy se nakonec udrží v rovině příčetnosti. Wake in Fright není voláním po věčném zatracení, je to poslední pokus zůstat při smyslech, i když přichází tma. A využít zbývající čas smysluplným způsobem.
Hodnocení: 90 %
Uniform – Wake in Fright (Sacred Bones, 2017)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka