Noerdy z časopisu The Meme Insider: Čekáme na první memové umělce

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Obálka časopisu The Meme Insider

The Meme Insider je měsíčník o memech, který vychází v digitální i fyzické podobě. Existuje od ledna 2017 a na svých stránkách nabízí analýzy aktuálních memů i rozhovory s aktéry internetové kultury. Založil ho a dodnes je jeho šéfredaktorem Noerdy, kterému jsme zavolali do New Yorku. Co nám prozradil o pozadí vzniku časopisu a jak vidí memovou kulturu a její budoucnost?

Nápad na The Meme Insider se objevil v roce 2016 na jednom fóru na Redditu. Papírový časopis o internetové kultuře, vlastně to celé zní trochu jako vtip...

Byl to vtip od samotného začátku. Subreddit Meme Economy, který vlastním a provozuju, stojí na satirickém humoru. Lidi tady mluví o trasování memů, imitujeme burzovní zprávy, bavíme se o tom, jestli má cenu do nějakého memu investovat. Lidi to baví, máme 1,3 milionu subscriberů a skvělou komunitu. V roce 2016 někdo zveřejnil vtipný post o tom, že bychom měli udělat časopis, který by se jmenoval Meme Insider a vypadal by jako burzovní zpravodajství. Ten nápad nám přišel naprosto ujetý, ale zároveň skvěle seděl do stylu našeho humor, a tak jsme si s pár lidmi řekli, že ho zkusíme zrealizovat. Začali jsme hledat designéry, umělce, autory a ze spolupráce téhle komunity vzešel měsíčník, který od té doby vydáváme.

Velká média dříve o memech referovala výhradně v souvislosti s negativními jevy, to se ale teď mění a je to určitě i zásluha Meme Insideru, který o memech píše seriózní analýzy a zasazuje je do kulturního kontextu. Bylo vaším cílem od začátku změnit tento negativistický pohled na memy a internetovou kulturu?

Obálka časopisu The Meme Insider

Memy tu jsou už celé dekády, ale teprve v té poslední se staly součástí mainstreamu. Tento posun se podle mě dokončil v roce 2016. Jsme pyšní na to, že jsme se stali prvním hlasem této změny. Dneska už se o memech píše i ve velkých médiích a často jsou to skvělé texty, my se ale snažíme nabídnout pohled, který třeba New York Times těžko může podat. Snažíme se pořád používat nadsázku, která je s memovou kulturou spojená.

Jak se Meme Insider vyrovnává s tím, že jeho psaní bude pro tvůrce a konzumenty nejnovějších memů vždycky trochu usedlé. Předpokládám, že vám někteří čtenáři nadávají do „normíků“…

Snažíme se vyhýbat „edgy“ obsahu, nevhodnému humoru nebo takovému, který by mohl někoho urážet. Víme samozřejmě, že spousta lidí má tenhle temný humor ráda, a úplně to respektujeme, ale chceme být co nejvíc inkluzivní. Naše mise je informovat co nejvíc lidí o memech a kulturních dopadech, které mají. Nechceme říkat: tohle se ti má líbit nebo nemá, chceme, aby lidi byli v obraze, aby si mohli vytvořit vlastní názor. 

Kolik lidí na Meme Insideru pracuje?

Náš tým je asi čtyřicet lidí, ale na každém čísle se podílí jen asi třetina. Všechno jsou to dobrovolníci, většinou studenti vysokých škol nebo čerstvě dostudovaní. Nedávno jsme se stali součástí rodiny Know Your Meme, a jsme tak schopní začít platit ty nejpracovitější autory a designéry. Nově začínáme zveřejňovat články i na webu Know Your Meme.

Memová kultura je postavená na kreativitě, stejně důležité jsou ale také platformy, které dávají lidem šanci být kreativní. Jak tyto platformy ovlivňují vývoj?

Líbí se mi ta analogie s hudbou – každých pár let nebo dekádu se idea toho, co považujeme za mem, mění. Jako jsou různé žánry hudby, tak jsou i žánry memů, některé zastarávají a mizí: nikdo už třeba dneska nepoužívá rage komiksy.

Když se v současnosti mluví o memu, tak to může být klidně screenshot z Twitteru. Spousta platforem už přestala být relevantních, definice memu se změnila a ony nebyly schopné se na tuto změnu adaptovat. V budoucnosti uspějí ty platformy, které budou naslouchat lidem.

Myslíš, že memová kultura by mohla zrodit vlastní superhvězdy?

To, jak jsou dnes šířené memy, to podle mě neumožňuje. Každý může udělat mem, který se stane hitem. Stačí ho zveřejnit na Twitteru nebo Redditu a obzvláště na tom druhém ani nemusíte mít velké sledování, aby se z něho stala velká věc. Memy jsou obvykle anonymní, tvůrci je nijak nespojují se svojí identitou. Na TikToku je to už ale jinak, tam jsou hvězdy, které tancují a ukazují svoji tvář, což v nás vytváří touhu se s nimi socializovat, byť třeba jen přes displej. Tohle zatím u memů není, někteří tvůrci mají velké sledování, můžou to být i statisíce, ale ve srovnání s TikTokem je to pořád málo. Ale podle mě se to brzy změní a přijdou memoví umělci. První osoba, která zjistí, jak s memy spojit výraznou osobnost, bude určitě velmi úspěšná.

Noerdy, díky za rozhovor a hodně štěstí s dalšími projekty.

Poslechněte si nové vydání rubriky Fenomem a zjistíte, co si Noerdy, šéfredaktor časopisu The Meme Insider, myslí o budoucnosti memové kultury. Kde se vzal nápad vydávat papírový časopis o internetu, co má společné jeho časopis s burzovními přehledy a jak mění TikTok subkulturu tvůrců memů.