Nová sezóna Národní galerie v Praze: Řezané květiny nemusí být ideálním darem
Národní galerie v Praze zahájila novou sezónu. Ve 222 roce své existence nachystala pro návštěvníky mimo jiné poetickou procházku mezi řezanými květinami a mizející vodou.
Národní galerie v Praze zahájila novou sezónu. V prostorách Veletržního paláce můžete vidět například velkorozměrnou malířskou instalaci německé umělkyně Kathariny Grosse, 50 velkorozměrných obrazů, kreseb a akvarelových cyklů Rakušanky Marie Lassnig nebo instalaci nazvanou Povrch Španělky Patricie Dauder.
Poetická pasáž o lásce, vodě a lidských právech
Národní galerie dává slovo ženám. Hlavní výstavou nové sezóny je rozsáhlá retrospektiva Marie Lassnig
Pět nových výstav se veřejnosti otvírá v Národní Galerii v pražském Veletržním paláci.
Součástí jarní sezóny 2018 je i takzvaná Poetry Passage, pro kterou vybírá kurátor Adam Budak pravidelně dvojici vedoucí v rámci umění dialog. V případě šestého vydání došlo prostřednictvím tématu vody, jejího mizení ze zemského povrchu a jejího zneužívání v průmyslu k propojení belgického umělce Johana Grimonpreze a československého vizualisty Radka Brousila. „Já se zabývám výrobou řezaných květin a tím spojenými záležitostmi, které se snažíme reflektovat a komentovat," říká Radek Brousil. Spojení s Johanem Grimonprezem vysvětluje kurátor Adam Budak tak, že tématem je láska. "V mém případě je to reflexe toho, že řezané květiny dáváme většinou jako gesto radosti a lásky k někomu bližnímu. Z mého pohledu si ale musíme zároveň uvědomit, co přichází s tou květinou. Jestli je to ideální dar. Samozřejmě se bavíme o květinách, které nejsou z fair-tradeových pěstíren, ale z pěstíren, které většinou porušují lidská práva,“ popisuje Radek Brousil.
Za darovanou růží se skrývá obrovský průmysl a vykořisťování
Čtěte takéSpeciální vysílání Českého rozhlasu o vodě: Týden vody
Výstava je pojmenovaná Cool Water, což odkazuje k odrůdě růže pěstované ve velkém množství pro prodej na evropských trzích. I předcházející Brousilovy projekty Red Naomi a Greenfashion byly pojmenovány po odrůdách růží. Tituly vždy ale mají i další významy. O svém posledním projektu například Radek Brousil říká, že „Cool Water odkazuje na problematiku nedostatku vody v Africe při pěstování řezaných květin a vůbec nedostatku vody na celé planetě Zemi. Taky to zdůrazňuje hrozbu antropocénu, respektive toho, co může nastat v nedaleké budoucnosti.“
Čtěte takéRadek Brousil nás prostřednictvím svých snímků nechává vstoupit do vlastního ateliéru
Na každou ze svých posledních výstav se Brousil podle vlastních slov důkladně připravoval a projekty Cool Water i Red Naomi souvisí s tématem skrytého rasismu, kterému se věnuje ve své disertační práce na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze. V případě květin se jedná o to, že za darovanou řezanou květinou se skrývá průmysl, který s největší pravděpodobností začíná v Keni. Celý řetězec výměn, který se s jednou růží pojí, pak evokuje rasismus, otrokářství, vykořisťování, zneužívání a chudobu a také ekologii a obavy o stav životního prostředí.
Výstava Radka Brousila je k vidění v Národní galerii do první poloviny září. Zároveň se o slovo hlásí Brousil i v Brně, kde ve společnosti Petera Pukluse 21. února zahajuje instalaci nazvanou Stupid. Výstava ve Fait Gallery nazvaná MEM bude k vidění až do 5. května.
Celý záznam pořadu, ve kterém byla řeč také o pražském festivalu nového cirkusu Cirkopolis nebo o jazzové formaci Contrast Trio a hrála v něm hudba podle výběru Ondřeje Bambase, si můžete poslechnout zde.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.