Nultá léta vkusu: Začátkem milénia udávaly trendy popové pricezny s třpytkami a holými pupíky

10. říjen 2017
Nultá léta vkusu: Jana Patočková během nulté dekády

Devadesátky jsou oblíbený mýtus. Vzdálené dětství, které známe spíš z vyprávění a roztříštěných vzpomínek. Mrkváče a „Béháčko“, nalepovací nehty z Bravíčka a Pobřežní hlídka. Tohle všechno se odehrávalo v době před první pusou a cigaretou. Teoreticky jsme byli připravení na život jako Helena z „Helena a její chlapci“ nebo Sue Ellen z Dallasu. Ale než jsme stihli dospět do opravdové puberty, byla tu! Nultá léta. A všechno bylo jinak.

Nás nejstarší mileniály formovaly právě ony. Mrkváče nahradily bokovky, konturky na rty nahradily voňavé lesky a první pádla nahradily vyklápěcí véčka s kamínky a přívěsky.

Třpytivý nevkus a sportovní elegance

Já osobně jsem si prošla snad vším, čím jsem mohla. Mimochodem, taky máte silvestra 1999 spojeného s videoklipem Jennifer Lopez k písničce Waiting for Tonight? A s eschatologickými zprávami o konci světa a zhroucení technologií? Možná, že i díky JLo polepené v tomhle Y2K klipu štrasovými kamínky od hlavy až k patě a bohatě nastříkané samoopalovákem byla nultá léta ve znamení boomu lesku, třpytu a kamínků na všem – od nápisů na topech, truckerských kšiltovkách nebo na zadní části sametových tepláků, až po penály a nesmyslně malé kabelky a mikrotužky. Štras jsme si lepily mezi oči, zdobily si jím telefony, nehty, koukal nám z pupíku. Kamínky se blýskaly ze zubů a z nejrůznější laciné bižuterie.

Lesk se snoubil s bídou – nosily jsme levné knock-offy americké předražené sportovně-elegantní módy teplákových souprav Juicy Couture. Samozřejmě vyvedené v sametu. Nezáleželo na tom, jestli jsme si lesklou mikinku pořídili v tržnici, Kenvelu, Terranově nebo v Likvidaci, důležitý byl výsledný efekt. Tyhle měkké, hebké teplákovky proslavila Amy Pohler v kultovní teenagerské komedii Protivný sprostý holky, filmu, který byl pro módu nultých let tím, čím bylo pro devadesátky podobně laděný Clueless a znamenal také nástup jedné z idolek dospívajících – Lindsey Lohan. Společně s Paris Hilton, Nicole Richie a Britney Spears plnila bulvární tisk a jejich outfity se staly (bohužel) inspirací pro nás všechny: asymetrické topy, bokovky, bokové džínové minisukně, pásky přes boky a další nesmysly, co jsme neváhaly přijmout za své tak, jak královny tehdejších večírků diktovaly.

Pop a indie v mojí skříni

Ale nezůstalo jen u popových idolek, podle kterých se oblékat. Puberta je hledání a já jsem brzo z MTV přeladila na německou alternaticní Vivu Zwei, abych objevila vesmír piercingů, vytříhaných, na černo obarvených vlasů, těžkého makeupu a hlavně: sukní přes kalhoty legendární moderátorky (a spisovatelky) Charlotte Roche. V roce 2000 jsem oslavila čtrnáctiny a ke svojí špatný pleti si pořídila černý mikádo. Starším spolužačkám jsem záviděla rozšířený zvonáče ozdobený od boků až na zem spínacíma špendlíkama. Ušourané konce zvonových kalhoty nebyly jen známka punku, ale prostě znamení doby. Naši rodiče si ťukali na čelo, ale my jsme byly královny ve svých nesmyslných "vyšlapaných" zvonáčích zpod kterých koukaly zaoblené špičky skejťáckých tenisek.

Nultá léta vkusu: Jana Patočková během nulté dekády

To, že jsem začala poslouchat PJ Harvey, mi nebránilo chodit se spolužačkama do Karlových lázní nebo do Meccy, na což jsme si vždycky sháněly vhodný outfit, dostatečně nízké rozšířené kalhoty (mohly to být i "večerní kapsáče") a malý top na jedno rameno. Chtěla jsem se oblékat jako Misha Barton v seriálu Orange County nebo hlavní hrdinky seriálu Gossip Girl, což byl jakýsi pozdní ekvivalent Sexu ve městě pro dvacítky.

Na dovolené v Itálii jsem si na trhu pořídila svoje první špičaté lodičky a malé kouřové sluneční brýle bez obrouček, jako nosila zpěvačka Anastacia. Podle Avril Lavigne jsem si šetřila na krátká trička klučičího střihu s Puccou nebo postavou Emily The Strange a ve skříni jsem měla dokonce několik pruhovaných návleků na předloktí. Podle Destiny's Child (neplést s Black Milk a neplést Johna Galliana s Pepou Klírem) jsem si pořídila elastizovaný mikro top se šněrovačkou. Nultá léta se totiž po popření funkce pásků navíc rozhodla, že funkční věc, jakou je třeba zip, nahradí erotičtější, za to nepraktičtější šněrovačkou. Ty se začaly objevovat všude – od kalhot po topy –  opravdový X-tina Aguilera faktor. Kdo by se v nácti ptal na praktičnost?

Nechyběly ani záchvěvy kovbojské módy podle Madonnina "Don't Tell Me". Její zabahněné rozšířené džíny a velký zdobný pásek jste sehnali v každém řetězci s levnou módou i v luxusním butiku na Pařížské. Madonna byla nejvlivnější z módních vizionářek, s albem Music (2000) nastavila nejen trendy v pop-music, ale určila šírku džín a délku topů na dalších pár let dopředu. Docela se divím, že mi nikdy neofoukly ledviny. I tak dík, Madonno.

Další články autora