O českých tvůrcích virtuální reality ještě uslyšíme. Nyní mají i svou oficiální asociaci

1. listopad 2017

Co všechno dnes můžeme zažít ve virtuální realitě? A jak do toho chtějí zasáhnout čeští tvůrci? Poslechněte si záznam rozhovoru s Jakubem Stejskalem a Jaroslavem Stehlíkem z nové organizace AVRAR.

Ceny vybavení pro virtuální realitu klesají, ale jsou pořád poměrně vysoké. Pokud ovšem vyrazíte na nějakou prezentaci tohoto fenoménu, můžete během hodiny vidět VR dokument o vymírajících nosorožcích, vyzkoušet si simulátor autismu, rekonstrukci bombového útoku v londýnském metru, dokumenty Guardianu o amerických vězeňských samotkách nebo Amnesty International o ruském vězení, ale i tragikomedii, ve které jako mrtvola sledujete „truchlící“ příbuzné kolem sebe.

Možností, kterých se chopily firmy, neziskové organizace, filmaři i videoherní průmysl, je spousta. VR se dostává čím dál širšího uznání, což podtrhuje i Oscar, kterého má obdržet mexický filmař Alejandro González Iñárritu za svoji filmovou VR instalaci Carne Y Arena.

Vznikla česká Asociace virtuální a rozšířené reality

V Česku 17. října 2017 oficiálně zahájila svoji činnost Asociace virtuální a rozšířené reality. Jako svoji první akci pořádala kolokvium o využití virtuální reality ve filmovém průmyslu.

Cíle Asociace představují v ArtCafé její členové: Jakub Stejskal, mj. koordinátor Czech VR Festu, a vývojář Jaroslav Stehlík. Ten byl hlavním programátorem intergalaktické wave-střílečky Blue Effect VR a naskenoval také do VR pro edukační účely hrad Okoř.

Díky VR se můžete octnout třeba i v kůži člověka trpícího autismem:

„Rozhodně máme želízka v ohni, kterým věříme,“ říká k možnostem uplatnění českých tvůrců a vývojářů na celosvětovém trhu Stejskal. Nápad na založení asociace prý dostal, když se se svým otcem bavil o technologiích a národní ekonomice po návratu z Číny.

Kolik lidí v Česku se dnes zabývá virtuální a rozšířenou realitou? A kolik z nich to naplno živí? Co chce dělat Asociace AVRAR? Jaké nejintenzivnější zážitky dnes VR dokáže nabídnout? Jak s ní budou pracovat firmy v marketingu, plánování nebo testování a jak se k virtuální realitě staví pornografický průmysl?

autor: Pavel Sladký
Spustit audio