Od Fashion Weeku po mezinárodní soutěž. Designblok se už 19 let zajímá o módu

1. listopad 2017

Móda patří k Designbloku od jeho začátků. Vedle výstav se brzy rozjely i módní přehlídky a několik let měl Designblok i vlastní Fashion Week. O vývoji a proměnách prezentace módy a plánech na příští, jubilejní dvacátý ročník jsem mluvila s ředitelkou a zakladatelkou Designbloku Janou Zielinski.

Přestože letošní Designblok předčasně ukončila vichřice, která poškodila střechu Průmyslového paláce na pražském Výstavišti, návštěvnost události byla velmi dobrá a ohlasy v médiích i mezi designéry jsou veskrze pozitivní. Vyjádření Jiřího Macka k tomu, co přesně se během větrné noci ze soboty na neděli stalo a jak organizátoři situaci řeší, si můžete poslechnout v podcastu Modeschau. V těchto dnech se diskutuje o vypořádání nešťastné události s pojišťovnou. Zároveň už ale vznikají plány na příští, jubilejní ročník Designbloku. „Pro dvacátý ročník chystáme téma, pracovně mu říkáme Velká zemská výstava. Chceme uspořádat oslavu českého designu, který ušel od revoluce neskutečnou cestu. Po turbulentních devadesátých letech, kdy řada podniků zkrachovala nebo byla vytunelovaná, se tu udržela nebo znovu obnovila řada výborných českých firem, které spolupracují se špičkovými designéry,“ popisuje Jana Zielinski. Pro prezentaci úspěšných příběhů současného českého designu chce Designblok rozšířit kapacitu výstav o další budovu v centru Prahy.

Od výstav k Fashion Weeku

Designblok byl od začátku zaměřený hlavně na produktový design, móda se ale do jeho výstav prosadila společně se šperkem. „Ze začátku jsme nechtěli dělat módní přehlídky, šlo nám spíš o výstavy, instalace, případně nějaké speciální uvedení v butiku a podobně. Už v roce 1999 se u nás prezentovala třeba Klára Nademlýnská,“ vysvětluje Zielinski. Protože ale v Česku v té době chyběla přehlídková platforma, Designblok se role po opakovaném volání designérů ujal. „V roce 2007 jsme v industriální hale v Karlíně postavili velké molo ve tvaru obrovské vlny, která se táhla celým prostorem. Modelky po něm šly do kopce a z kopce a byla to pro ně trochu noční můra. Z vizuálního hlediska to ale bylo úžasné,“ vzpomíná Zielinski.

Diploma Selection 2017: Liyu Zhu

První oficiální Fashion Week Designbloku se uskutečnil v roce 2008. Byla to první veřejně přístupná akce v centru současného umění DOX. „Byl to úžasný ročník, ráda na něj vzpomínám. V dalších letech se to hodně rozjelo, v těch nejsilnějších jsme měli 35 až 40 přehlídek. Pak ale přišla doba, kdy se vyrojilo víc různých podob Fashion Weeku a lidé se v tom přestávali orientovat,“ říká Zielinski. Na jaře 2013 Designblok poprvé zkusil uspořádat jarní edici týdne módy, snažení ale zůstalo jen u jednoho pokusu.

Podzim 2013 už nabízel rovnou tři pražské týdny módy pod různými názvy. A hozenou rukavici jarních Fashion Weeků v roce 2014 zvedl a do současnosti dál nese Mercedes-Benz Prague Fashion Week (tehdy ještě jen Weekend). „My jsme to tehdy uvítali. Zjistili jsme, že designéři a průmysl na to ještě nebyli úplně připravení. Ani dnes to není ideální, i když se to zlepšuje. Rozhodli jsme se proto v tuto chvíli zaměřit na módní design jako takový, na autorský přístup designérů k oděvu. Je tu spousta výrazných talentů, které je radost sledovat.“

Designblok později upustil i od podzimního Fashion Weeku. A to nejen kvůli situaci v lokálním módním průmyslu, ale také z důvodu tradičního říjnového termínu, který je mimo zavedený rytmus světového kalendáře událostí Fashion Week, konajících se všude po světě. Jarním týdnům módy patří únor a březen, podzimním pak září. Móda se od té doby na Designbloku prezentuje převážně formou výstav, instalací a doprovodných akcí.

Rozjezd mezinárodní soutěže Diploma Selection

Několik let (2005–2009) byla součástí Designbloku soutěžní talentová platforma pro mladé talenty Shooting Fashion Stars, která se později osamostatnila. Největší přehlídkovou platformou Designbloku pro mladé talenty z Česka i zahraničí se později stala soutěž Diploma Selection. „Před pěti roky jsme s Kateřinou Procházkovou z holandské ambasády přemýšlely, jak nejmladší designéry více podpořit, a ona přišla s nápadem oslovit evropskou síť kulturních institutů EUNIC a přivézt evropské diplomanty. Diplomky jsou totiž často, co se autorské výpovědi týče, nejsilnější, je v nich většinou silný názor a vyjádření osobnosti designéra,“ hodnotí Zielinski.

Diploma Selection 2017: Rachel Cheong

Do soutěže Diploma Selection se hlásí desítky designérů z prestižních evropských vysokých škol. Své kolekce představují před širokým publikem Designbloku, ale také před mezinárodní porotou kurátorů, novinářů a odborníků, kteří mohou jejich kariéru podpořit a posunout dál. Díky tomu, že jsem měla opakovaně příležitost být za Modeschau Radia Wave součástí této poroty, můžu potvrdit, že do soutěže se hlásí řada výjimečných prací od autorů s výrazným výtvarným názorem a rukopisem. Jde o silné ideové kolekce, které reflektují současné světové dění a módní trendy. Na výběr z letošních finalistů se můžete podívat na facebookové stránce Modeschau.

První místo v soutěži Diploma Selection si letos odnesla polská designérka Uta Sienkiewicz, ve své práci reflektovala současnost a kořeny polské módní identity. Čerpala též z folkloru a tradičního oblečení polské aristokracie, které přeložila do současného streetwearu.

První místo v soutěži Diploma Selection si letos odnesla polská designérka Uta Sienkiewicz

Playlist:

Ms Nina & Talisto – Noche de Verano (Dinamarca remix)
Swimful – Dove (feat. Palmistry)
Fo x Mlody x dron o.k. – Waza
Ase Manual – Nobody (Remix)
Dinamarca – Uzi
Kamixlo – QUATROQUATROQUATRO+DOSDOSDOS
Mavado – Ride All Night (My Kinda Girl)
Firaasbeats – AVG (ft. Kareem Lotfy)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.