Od vzdušného ambientu po ukrutný hardcorový zvuk: zalistujte slabikářem Massima Pupilla

16. červenec 2019

Massimo Pupillo je obvykle představován jako baskytarista italské kapely Zu, která se sice brání nálepce „jazzcore“, což ale nic nemění na tom, že právě svobodomyslné žestě a jejich nesmírně zatěžkaná souhra s baskytarou a bicími vytváří rukopis, jaký jim zajistil místo v encyklopediích hudby.

Pupillo, kterému nyní vyšla první nahrávka pod jeho vlastním jménem, je však rozkročen do mnohem větší šíře. „Dobrá hudba vychází z lidí, kteří nejsou posedlí materiálním úspěchem a světskými odměnami,“ říká trošku mentorsky, jeho tvorba ale potvrzuje zejména obrovskou otevřenost.

Každý Pupillův profil připomíná seznam věhlasných hudebníků, se kterými spolupracoval. Do pěti tipů, které mohou tvořit vcelku snadné vstupní body do jeho diskografie, se vešel jen zlomek z nich. Imponující telefonní seznam tak ještě alespoň rozšiřme o jména saxofonisty a klarinetisty Petera Brötzmanna, bubeníka The Necks Tonyho Bucka anebo australského improvizátora a zvukového kouzelníka Orena Ambarchiho. Co tón, to kouzlo.

ARDECORE

Našli jste si cestu ke klasickým italským písničkám skrze projekt Mondo Cane, který patří k tomu nejlepšímu, na co kdy sáhnul Mike Patton? Pak by dalším krokem v pronikání do italské populární hudby mohl být projekt Ardecore, v němž Zu doprovází folkového zpěváka Giampaola Feliciho v aktualizovaných verzích lidové hudby z Říma a okolí. A pokud máte rádi americkou indie scénu, naláká vás i jméno dalšího spolupracovníka – Geoffa Fariny z kapel Glorytellers či Karate.

BECOMING ANIMAL

Hudba, u které se dá vznášet, hudba, která vhání do očí slzy. Dva roky stará nahrávka A Distant Hand Lifted patří mezi klenoty, které zatím objevilo jen málo posluchačů. Pupillo se zde potkal s Gordonem Sharpem, který už od začátku 80. let působí v proměnlivém projektu Cindytalk. Výsledná nahrávka nabízí emocionálně nesmírně pádné lamenty, které podkresluje barvité ševelení, kouzelné stejně jako pročítání starých, patinou potažených pohlednic. Podobně jako jiné Pupillovy projekty skončili Becoming Animal u jediné nahrávky – symbióza obou hudebníků ale nabízí naději, že se to jednou změní.

MATS GUSTAFSSON & MASSIMO PUPILLO & BRIAN CHIPPENDALE

Ti z vás, kteří si rádi lámou na koncertech kosti, spolehlivě rozpoznají v prvních tónech skladby Melt poťouchlá zaříkání Briana Chippendalea z noiserockových ikon Lightning Bolt. Král krkolomných perkusí se na téhle oslavě improvizované hudby potkal kromě Pupilla ještě s nezmarem freejazzového saxofonu Matsem Gustafssonem a společně stvořili opojný bolehlav.

URUK

Spojení Pupilla a někdejšího člena Coil, který vystupuje jako Thighpaulsandra, nabízí méně konkrétní, ovšem neméně vtahující ambientní plochy než třeba jiné duo Laniakea, kde Pupilla doprovází Daniel O’Sullivan. Album I Leave a Silver Trail Through Blackness je vrstevnatá a vtahující nahrávka, na které se – stejně jako na Pupillově sólové novince – projevuje zkušenost, díky níž vše plyne krásně přirozeně, aniž by ale zároveň ukolébávala do letargických stavů.

ZU93

„Je to akustická nahrávka, na které takřka nezazní baskytara nebo saxofon, bicí na ní nejsou vůbec,“ lákal svého času Pupillo na album, které Zu nahráli spolu s Davidem Tibetem, respektive členy okultních Current 93. Výsledkem bylo dlouhohrající zaklínání jménem Mirror Emperor, které před rokem vydal label House of Mythology, stojící i za posledním albem Zu anebo éterickou nahrávkou dua Laniakea.

Massimo Pupillo je hudebník mnoha tváří – a ještě většího počtu spoluprací. Jak se mu ale daří, když vedle sebe nemá jiné hudebníky? Pusťte si recenzi jeho první sólové nahrávky.

autor: Viktor Palák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.