Odklad první třídy nikomu dětství neprodlouží, rodiče si ho často vynucují zbytečně

11. květen 2022

„Dítě mezi pátým a šestým rokem dozrává k tomu, aby se chtělo učit. Je dobré tenhle okamžik nepromeškat, což se u neopodstatněných odkladů stává. Pro dítě, které zůstává o rok déle v mateřské škole, je to degradující, ztráta času. Odklady si vynucují hlavně rodiče, kteří mají obavy z toho, co je čeká v první třídě,“ říká Lenka Kocumová, ředitelka 54. mateřské školy Plzeň.

Diskuse podle Lenky Kocumové nestojí tak, jestli posílat děti na základní školy až v sedmi letech. „Důležité je, jestli základní škola dokáže nastavit vhodný adaptační režim pro děti. Dítě si na roli školáka musí zvyknout,“ říká ředitelka. „Ani ADHD není důvod k odkladu, to se přece za rok nevyřeší. Z dvaadvaceti loňských žádostí o odklad nástupu do školy jich bylo opodstatněných deset.“

„Učitelé očekávají, že jim k zápisu přijdou stoprocentní děti, ale tak to není. Něco jiného je školní zralost a něco jiného je školní připravenost. Připravenost je, že se dítě do školy těší, že se umí soustředit, umí počkat, až na něj přijde řada, nebát se oslovit dospělého, debatovat,“ vyjmenovává Lenka Kocumová.

„Dítě by se u zápisu do školy nemělo zkoušet. Vůbec tam nemusí chodit, do školy podle zákona nastoupit musí, není to žádná přijímací zkouška.“ Poslechněte si rozhovor s ředitelkou mateřské školy Lenkou Kocumovou.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.