Organizátoři Unsound festivalu: Při každém ročníku si říkáme, že je možná poslední

2. květen 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mat Schulz a Gosia Płysa z Unsound festivalu

Polský Unsound se během patnácti let stal jedním z nejdůležitějších evropských hudebních festivalů. Do Krakova se každý říjen vypravují fanoušci z celého starého kontinentu a v posledních letech také z České republiky a Slovenska. Důvodů je hned několik: záruka kvality programu, exkluzivní vystoupení, skvělá atmosféra i spousta neznámých jmen v programu, slibujících nové hudební zážitky. O zákulisí festivalu i o letošním chystaném 15. ročníku s tématem Flower Power mluvily ve studiu jedny z hlavních postav Unsoundu, Mat Schulz a Gosia Płysa.

„Za prvé vyhledáváme nové, mladé talenty a neoposlouchané umělce, za druhé přímo spolupracujeme s umělci a vytváříme s nimi speciální projekty, které mají na festivalu premiéru, a za třetí pořádáme Unsound i v dalších městech jako New York, Toronto nebo Adelaide. V posledních letech míříme i do menších měst ve východní Evropě a střední Asii,“ vysvětluje Mat Schulz důvody, proč se podle něj povedlo Unsound v průběhu patnácti let přeměnit z ryze undergroundové akce v etablovaný festival. „Naše publikum je extrémně otevřené a také rádo objevuje novou hudbu a nové umělce, o kterých nikdy předtím neslyšelo. I to je jeden z důvodů, proč spousta z nich jezdí na Unsound opakovaně.“

Jedním ze specifik Unsoundu je i fakt, že jeho program není stavěný na headlinerech a primárně ani na hudebnících, kteří jsou zrovna na turné poblíž Krakova. „I pro nás je to objevování a riskování je v podstatě jeden ze způsobů, jakým festival organizujeme a jak pracujeme na jeho programu. Je to součást jeho identity,“ doplňuje Gosia. „Jako organizátoři máme rádi výzvy a také diverzitu, kterou to riskování přináší. A například Surprise ročník, kdy byla část vystupujících předem neznámá, a návštěvníci tak nevěděli, kdo bude hrát, dokud se ten člověk nebo skupina neobjevili na pódiu, byl zároveň takovou zkouškou i našeho obecenstva. Jestli nám návštěvníci věří natolik, aby poslouchali a poznávali hudebníky v úplně jiném kontextu.“

Po desátém ročníku, který se odehrál v říjnu 2012, kdy bylo zastřešujícím tématem slůvko The End, se odkudsi vyrojily zprávy o tom, že to byl zároveň poslední ročník celého festivalu. Realita byla ale trochu jiná. „Nepamatuji si, že bychom skutečně vážně přemýšleli o tom, že to bude poslední ročník. Svým způsobem jsme si s tou myšlenkou možná trochu pohrávali, bylo by to dobré načasování pro ukončení festivalu, ale pravda je taková, že o tom přemýšlíme po konci každého ročníku,“ reaguje se smíchem Gosia. „Když jsme pracovali na ročníku s tématem The End, část lidí z týmu o tom nejspíš přemýšlela, že by to tak ve výsledku mohlo dopadnout,“ doplňuje ji Mat. „Ale na konci roku jsme si řekli, že to zase byla sranda a vlastně to za všechny ty nervy a adrenalin stálo a že v tom chceme pokračovat dál.“

Unsound 2014: The Dream

Vizuál letošní edice Unsound festivalu má po dlouhých letech, kdy se o něj staral Piotr Jakubowicz, na svědomí hudebnice a také grafická designérka We Will Fail. „Piotr byl prakticky od začátku součástí našeho týmu při vymýšlení tématu a byl to on, kdo vždy vytvářel celkový vizuál a grafiku. Ale letos se na tom bohužel nemohl podílet, takže jsme se museli poohlédnout po někom jiném,“ vysvětluje Mat důvody, které vedly k této změně. „A tvorba We Will Fail skvěle zapadnula do mé představy vizuálů k tématu Flower Power, které má nejenom pozitivní, hippie feeling, ale také nemalý prvek určité temnoty, divnosti a surreality.“

Proč je letošní téma právě Flower Power? Jak organizátoři vnímají fakt, že se Unsound stává stále více mezinárodním festivalem a co pro ně osobně znamená růst? Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio