Oscaři 2019 byli mixem kontroverzních rozhodnutí a diplomatických tahů, říkají filmoví odborníci

25. únor 2019

Bylo letošní předávání Oscarů oslavou průměrnosti, nebo progresivního filmařství? Potvrzují Oscaři zásadní změny ve filmovém průmyslu? A jak zamávají nejprestižnější americká filmová ocenění s evropskými filmovými festivaly v dalších letech? Víc v debatě s programovou ředitelkou Febiofestu Annou Kopeckou a filmovými kritiky Kamilem Filou a Viktorem Palákem.

„Já jsem včera šla spát s tím, že nevím, o čem se tu dnes budeme bavit. Ráno jsem pak byla nadšená, podle mě je to totální bomba. Někdy jsou ty výsledky nudné, předvídatelné, ale tentokrát tam není jediný vítěz, který by něčím nebyl kontroverzní, nebyl v něčem divný film nebo divný člověk, který vyhrál,“ hodnotí celý večer Anna Kopecká a nesouhlasí se zbytkem panelistů, kteří se spíš klonili k názoru, že výsledky byly konzervativnějšího ducha.

Nerdi, survivalisti i mouchy zlodějky. Nejlepší filmy roku 2018 podle Radia Wave

Nejlepší filmy roku 2018 podle Radia Wave

Opět po roce otevíráme svůj pytel beztíže a vytahujeme vzácné artefakty filmového roku. V letošním výběru filmově kritického pořadu Čelisti naleznete šokující množství biografií, ale i něco pro nerdy, survivalisty, mouchy zlodějky, tenisty, polské exorcisty, mykology a mexické služky. Zarmoutíme jen zabijáky rosolových krychlí a koboldů. Obecně byl totiž letos nedostatek filmů o hráčích Dračího doupěte. Snad za rok!

Vítězem v kategorii nejlepší film se i pro mnohé americké komentátory stal překvapivě klasický snímek Zelená kniha, za kterým stojí režisér teenagerských komedií jako Blbý a blbější nebo Něco na té Mary je Peter Farrelly. Snímek kromě hlavní ceny získal i další ocenění, která předtím vyhrál na Zlatých glóbech: nejlepší scénář a nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Mahershala Ali). Kromě těchto cen získala Zelená kniha, kterou v debatě Viktor Palák označil za dobře natočenou televizní inscenaci bez ostří, i diváckou cenu na festivalu v Torontu.

Z filmu Roma, režie Alfonso Cuarón

Vkus návštěvníků kanadského festivalu se shoduje s výsledky hlasování americké Akademie pravidelně. Premiéry oceněných filmů se potom nejčastěji konají na festivalu v Benátkách. Tam se loni mimo jiné představily v soutěžní sekci i filmy, které získaly letos nejvíc nominací: Roma a Favoritka. Mají Oscaři sílu zamávat se světem filmových festivalů a potřebují evropské festivaly vůbec americké filmy pro svou existenci? A proč na úspěších filmů záleží i streamovacím službám Netflix a Amazon? Odpovědi naleznete při poslechu celé debaty.

Co nepropásnout z letošních Oscarů? Deník napraveného faráře, operaci mé kočky a lásku z Harlemu

Z filmu If Beale Street Could Talk

Po sezonách, kdy se otevřeně mluvilo o příliš bílých Oscarech nebo dopadu kampaně MeToo na Hollywood, je zase všechno při starém. Letos se řešila hlavně absence moderátora, ďábelský plán akademiků udělit sošky za kameru, masky a střih v reklamní pauze, lobbing zlého Netflixu za Cuarónovu Romu, jehož náklady přesáhly rozpočet celého filmu, nebo marvelovka Black Panther, která má sice nominaci pro nejlepší film, ale zbylých šest získala už jen v technických kategoriích.

Ceremoniál, který na amerických televizních obrazovkách každý rok sleduje víc než dvacet milionů diváků, má význam především pro velká americká studia. „Opravdu platí to, že Oscaři spouští druhý život filmu. To nemá žádná jiná cena, žádná jiná událost, že by vytvořila druhý život filmu v kinech,“ zhodnocuje finanční dopad filmových cen Kamil Fila. Proč na cenách ale záleží i streamovacím službám Netflix a Amazon, které mají jiný ekonomický model než uvádění v kinech?

Proč vnímá výsledky každý z hostů úplně jinak? Kterým filmům se povedla jejich kampaň letos nejlépe? Měl být letošní nejlepší animovaný film Spiderman: Paralelní světy nominován i v kategorii nejlepší film? A který festival, kde se pravidelně dřív uváděly i české filmy, si od příštího roku můžou čeští producenti a filmaři pomyslně škrtnout? Pusťte si celou debatu.

autor: Šimon Holý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.