Otevření D8: „Dálnice je bezpečná. K dalšímu sesuvu půdy nedojde,” tvrdí ředitel ŘSD

16. prosinec 2016

Úsek dálnice D8 vedoucí Českým středohořím směrem na Německo bude v sobotu slavnostně otevřen. Stavba se ale protáhla o 15 let a také se prodražila, v minulosti také vzbudila nepříjemné otázky poté, co se část úseku začala propadat.

Nehrozí další sesuvy půdy? Je dálnice bezpečná? Hostem Interview Plus je šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Podle ředitele je vše připraveno na otevření, jde podle něj o bezpečný úsek. „Těšíme se na to, až dálnici D8 otevřeme. Kdyby úsek D8 nebyl bezpečný, nikdy bychom si nedovolili ho otevřít. Kromě toho ho budeme nadále monitorovat. V případě, že bychom měli jakoukoliv pochybnost, že by bezpečnost nemusela být dodržena, tak samozřejmě přijmeme opatření k tomu, aby byla.” V nejhorším případě je ŘSD ochotné dálnici uzavřít.

U ještě rozestavěné dálnice u Prackovic nad Labem se ještě na podzim hýbal svah. Neohrozí to otevření nebo provoz D8? „Procházíme územím, které je sesuvné. Je to pro nás samozřejmě složité území, na druhou stranu odborníci, kteří na dálnici pracují, jsou jasnou zárukou toho, že ta stavba je v pořádku a že je bezpečná. Kdybychom si nebyli jistí a neprovedli dané testy, nikdy bychom dálnici nedali do provozu. Stavba je bezpečná,” odpovídá Kroupa.


Jde o složité území, je potřeba na to místo dát pozor. Právě proto jsme tam dodatečně udělali sanační opatření tak, abychom to podchytili. Jan Kroupa

Už žádný sesuv

Sesuv půdy, který v roce 2013 zavalil část dálnice, se podle Kroupy opakovat nebude. „Udělali jsme zabezpečovací opatření včetně těžkých zabezpečovacích prvků. V případě, že by bylo potřeba, jsme připraveni udělat další,” říká Kroupa, který upozorňuje na fakt, že sesuv v roce 2013 proběhl v období povodní. „Po celé republice proběhlo tehdy 75 sesuvů. V současné době jsme si jistí, že k žádnému takto velkému sesuvu nedojde.”

Geolog z Akademie věd Vladimír Cajz varoval v České televizi před otevřením úseku. Nebezpečí podle něj nebezpečí na stavbě před České středohoří nejsou vyřešena. „Na každé stavbě je spousta nebezpečí, která se můžou stát. Stavbu monitorujeme, ta nebezpečí omezili na minimum. Cajz vychází z obecných záležitostí, nemůže znát detaily, které znají nezávislí odborníci, lidé z Univerzity Karlovy nebo České geologické služby,” myslí si ředitel.

Legislativa jako sněhová koule

Podle Kroupy se v Česku nestaví nekoncepčně, koncepce je podle něj dávno daná. „Všichni víme, že potřebujeme dostavět D11 a D3, všichni víme o tom, že bylo potřeba dostavět D8, že je potřeba stavět D6 a D7. To jsou věci, které tady jsou desítky let. Otázka je, jak je možné, že nám to oproti jiným zemím trvá tak dlouho. Jak je možné, že když uděláme krok A, B a C, tak se najednou zase vracíme zpátky ke kroku A? To jsou věci, o kterých bychom se měli bavit. Jsem rád, že bavíme,” vysvětluje.


Máme spočteno, že bude úsek stát 10 a půl miliardy korun. Jan Kroupa

Jako největší problém při stavění dálnic v Česku vidí Kroupa složitost legislativy. „Přirovnáváme to ke sněhové kouli, kdy na začátku to byla malá koulička a relativně dobře si jí dařilo kutálet. Postupně, jak se nabalovaly různé zákony, tak ta koule rostla a rostla. Dnes je strašlivě těžké s ní pohnout. Potom když napočítáte lhůty správních řízení, bez jakýchkoliv odvolání, dostáváte se do desítek let. To je záležitost, kterou nikdo nechce slyšet.”

Dálnice jsou podle ředitele v poměru na ujeté kilometry nejbezpečnější komunikací v České republice. „Vláda to pochopila, dělá dílčí kroky ke zlepšení. Hodně nám pomohla.”

Poslechněte si celé Interview Plus o stavbě dálnic v Česku.

autoři: Michael Rozsypal , vis
Spustit audio