Owen Pallett konečně zpívá o sobě. A jeho zpověď léčí
Owen Pallett už od počátku své kariéry naplňoval dnes už trochu archaický archetyp geniálního dítěte – a to i se všemi zápory. Lidé se vždy opájeli jeho instrumentálním umem, nikdy ale nebyli zvyklí poslouchat, co vlastně ve svých skladbách říká – u člověka, který svůj projekt pojmenoval podle kultovní japonské videohry Final Fantasy, se ani není čemu divit.
K vystupování pod vlastním jménem jej donutily až spory o autorská práva, jeho přístup se ale ani na desce Heartland nezměnil, posluchačům předložil kompaktní příběh fiktivní postavy jménem Lewis. Nikdy nemluvil o sobě.
Změnilo se to až letos, tedy v okamžiku, kdy je Pallett obecně považovaný za předního producenta a aranžéra a kromě spolupráce s Arcade Fire, R.E.M nebo The National má za sebou i nominaci na Oscara za soundtrack k filmu Her. Introvert, jehož ochranná maska měla grimasu neúnavného baviče, představil prostřednictvím desky In Conflict svoje nejlepší album – zároveň jde o nahrávku, která je zatím tím nejdůležitějším, co v životě napsal.
Konečně jde totiž o to, co vlastně Pallett zpívá – důraz na texty položil už tím, že slovy svých písní vytapetoval celou přední stranu obalu desky. Narativ, který Pallett přiznává ve všech rozhovorech, mluví o odhození převleků a předstoupení před publikum se syrovou životní zprávou. Tenhle postoj často vede až k vulgárnímu propírání osobního života na veřejnosti, posluchače desky In Conflict ale nic podobného nečeká. Na to je Pallett až příliš vkusný.
Hned v otvíráku I Am Not Afraid homosexuál Pallett prozrazuje svůj největší boj – nikdy nebude moct mít děti. Zároveň tím definuje téma celé desky, která se točí kolem různých podob strachu a obav z vlastní budoucnosti. Pallett ale není radikální jenom v textech, velkou změnou prošel i jeho přístup k nahrávání. Kdysi přesvědčený solitér se obklopil regulérní kapelou a detailní práci se zasmyčkovanými motivy vyměnil za zvuk skupiny, která dýchá a pulzuje jako živý organismus. Někdy je sice podobná zraněnému zvířeti, vždy je ale těsně přimknutá k posluchačově uchu.
In Conflict v něčem připomíná letošní opus magnum Marka Kozeleka Benji – Pallett nevypráví příběhy, ale zpívá spíš o svých vnitřních myšlenkových pochodech, emocionální dopad na posluchače je ale podobně intenzivní. Možná je to i díky lehkosti, se kterou se Pallett svěřuje, Mark Kozelek do sebe nadneseně řečeno vdechuje bolest celého světa, Pallett se naopak snaží sejmout tíhu nejenom ze sebe, ale i ze svého publika.
Hodnocení: 90 %
Owen Pallett – In Conflict (Domino, 2014)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.