Perfektně zacílená kampaň demokracii neohrozí. Nebezpečnější jsou rychlé informace, říká Josef Šlerka

15. únor 2017
03802621_0.jpeg

Do magazínu Přes čáru jsme pozvali odborníka na sociální sítě Josefa Šlerku z FF UK. Zajímali nás jeho názory na data mining sociálních sítí a následně přesně zacílené předvolební kampaně. V této souvislosti se skloňují jména jako Michal Kosinski nebo společnost Cambridge Analytica.

Na její adresu Josef Šlerka poznamenává: „Cambridge Analytica? Docela dobrá analytická firma s velmi slušným PR.“ Podle něj se společnosti Cambridge Analytica daří kombinovat data z více zdrojů dohromady, je ale otázkou, co všechno skutečně umí. Přičítat jí brexit nebo vítězství Donalda Trumpa je podle Šlerky zkratkovité. „To, co vypadá jako magie, magie nebývá. A to, co vypadá jednoduše, bývá poměrně složité,“ říká Šlerka a jedním dechem dodává, že trh s daty je ve Spojených státech obecně podstatně jiný než v Evropě a úplně jiný než v Česku.

Jedna věc jsou data, druhá věc, co s nimi dál

Odborník na sociální sítě z FF UK Josef Šlerka vysvětluje, že výsledky datové analýzy jsou jen první krok. Mnohdy ani velmi zevrubný data mining nemusí přinést žádné překvapivé výsledky.

„Podíváme se na facebookové fanoušky Radia Wave. Vezmeme těch 500 nejaktivnějších a zjistíme, co také lajkují,“ navrhuje Josef Šlerka a pokračuje, „vyjdou nám z toho čtyři podobně velké skupiny uživatelů. Jedna je charakteristická tím, že má ráda A2larm, Kliniku, HateFree, A2 a podobně. Takže víme, že jedna čtvrtina fanoušků je spojená s liberální levicí. Druhá skupina je z okruhu Čtvrté vlny. Jsou to aktivističtější lidé. Mimochodem, v hudební oblasti jsou navázaní na Electronic Beats. Takže nebudou mít úplně vřelý vztah třeba k Vladimiru 518. Třetí skupině se líbí grafické věci spojené s různými avantgardními trendy a ve čtvrté skupině jsou klasičtí pražští hipsteři. Lidé, kteří lajkují Bio Oko, Vnitroblok, Stalin Containall, Praha Neznámá. Když tohle víme, záleží, jak s tím naložíme. Chceme udělat těmto čtyřem skupinám ve vysílání radost? Kam si dáme reklamu, abychom jich oslovili víc? Na druhou stranu to asi není žádná novinka. A jestli s tím uděláme nějakou dobrou kampaň, to je úplně jiná věc.“

Konec demokracie nehrozí(?)

„Demokracie není tak křehká věc, aby ji dokázal zničit jeden blonďáček v Bílém domě nebo jedna společnost,“ je přesvědčený Josef Šlerka a dodává, že používání dat ze sociálních sítí je něco, co dělá mnoho subjektů. Jde o rozšířenou praxi. Takto vedené kampaně ovšem cílí pouze na nerozhodnuté voliče. A každého z nich bombarduje vícero subjektů.

03391978.jpeg

Nejde navíc o žádnou novinku. Například už při kampani Baracka Obamy před čtyřmi lety se pracovalo se zkoumáním twitterových účtů lidí z nerozhodných států s přihlédnutím k hodnotové orientaci uživatelů (a jejich případné náklonnosti k Obamovi) a s tím, jaké mají potenciální voliči oblíbené seriály. Následně se investovaly prostředky na nákup reklamního času právě v těchto vysílacích časech.

Skutečná hrozba? Příliš rychlý příjem informací

„Před čím bych chtěl varovat, je příliš rychlé přijímání informací. Na sociálních sítích jsme obklopení informacemi, které nám hladce zajíždějí do našeho obrazu světa. Jenže podobné zprávy dostávají všichni. A naše pohodlnost při jejich přijímání se nám může stát naším největším nepřítelem,“ varuje Josef Šlerka. Pokud by vás zajímal seznam „pohodlných zpráv“ – také se označují jako fake news –, které patří k nejrozšířenějším mezi tuzemskými uživateli sociálních sítí, najdete ho tady.

Spustit audio
autor: Magdaléna Trusinová