Perličky na dně, opomenuté klenoty a vzpomínky na to nejlepší. Špína se ohlíží, co přinesl rok 2019

24. prosinec 2019

Křesťanský metal kritizující církev, malý australský label chrlící do světa kazety jak na běžícím pásu, Irové zaobírající se otázkou dostupného bydlení, temné vyprávění z postranních uliček Londýna nebo zhudebněný Napoleonův příběh. Jaký byl uplynulý rok z pohledu pořadu Špína? 

Novinkám z Čech i ze zahraničí se Špína věnuje průběžně celý rok, jeho konec ovšem klasicky láká k bilancování. Nepřipomínali jsme si pouze zásadní zářezy, kterým jsme se už stačili věnovat, ale podívali jsme se blíž i na věci, na které se nedostalo nebo které nám zkřížily cestu až na sklonku roku. Patří mezi ně i kapela Slender, které vyšel debut Time On Earth před pár týdny. Stopy psychedelicky experimentálních Slender vedou do New Yorku, najdeme tam například členy Dawn Of Humans. V Americe jsme zůstali i při vzpomínání na novou nahrávku a především letošní pražský koncert texaské kapely Institute. Ta je spojená s labelem Sacred Bones, vydavatelstvím, které se Špínou bedlivě sledujeme. Stejně jako Iron Lung, bez jehož nahrávky by asi žádný bilanční díl nebyl kompletní. Šaman tak vytáhl z rukávu hardcore punkem řízlé Mass Arrest s ostrými a kritickými texty.

Došlo i na australskou scénu – připomněli jsme si postpunkové Negative Gears a do hloubky jsme nahlédli do katalogu nového agilního labelu Roolette Records, původem z Melbourne, spolu s indiečkovým zasněným projektem Bluey. O Lingua Ignota, která se letos přesunula pod kanadský experimentálně metalový label Profound Lore, kde vydala pompézní a brutální nahrávku Caligula, jsme se během roku bavili jen okrajově, Kazatel se k jejímu bolestnému a temnénu noisu s operním zpěvem potřeboval ještě vrátit. A aby nebylo metalu málo, studiem zaduněli okázale epičtí Departure Chandelier a jejich konceptuální album o napoleonských válkách.

A protože ve Špíně často točíme i špinavý rap, ani prosincová kontemplace se bez něj neobešla. Divokou kartu letos obdržel londýnský rapper Flowdan, častý spolupracovník producenta Kevina Martina aka The Bug. Svůj debut letos vydal také další ze slovenských trapových pankáčů a vrchní beatmaker Edova Syna, kytarista The Wilderness Denis, vystupující pod jménem Fvck_kvlt. Tik tok, odpočítáváme čas do začátku roku 2020.

Jak bude znít punková kapela budoucnosti? A znamená to, že bude její poslech takzvaně pro náročnější? Jaká je blackmetalová opera o Napoleonovi? Do čeho všeho tepe křesťanský metal Slaves BC? Kdo stojí za noisovým projektem Matriarchy Roots? Poslechněte si celou výroční besídku pořadu Špína!

Playlist:

Bluey – No Plans (Roolette Records, 2019)
Matriarchy Roots – More More More More (Courting Insanity) (DIY, 2019)
The Murder Capital – More Is Less (Human Season, 2019)
Departure Chandelier – Antichrist Rise To Power (Nuclear War Now! Production, 2019)
Fvck_kvlt – Tik Tok (DIY, 2019)
Mass Arrest – Liberation (Iron Lung, 2019)
Slaves BC – 300 Dead Rapist Priests Floating At The Bottom Of The Ocean (self-released, 2019) 
Institute – Dazzle Paint (Sacred Bones, 2019)
Negative Gears – Bless (DIY, 2019)

autoři: Judita Císařová , Miloš Hroch , Honza Šamánek , Petr Wagner
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.