Písničkářka Yohuna na svém debutu opouští žánry a prohlašuje osobní za politické

3. říjen 2016

Na debut Patientness se čekalo dlouhých pět let, na finální verzi spolupracovala s kanadským hudebníkem a producentem Owenem Pallettem. Spolupráce se vyplatila a Yohuna přináší krásnou, vrstevnatou desku, na které se vymezuje vůči označení své hudby za „ženskou“, odčarovává žánrové bariéry a své osobní skladby prohlašuje za politický akt.

Yohuna, vlastním jménem Johanne Swanson, pochází z amerického Wisconsinu. V rodném městě navštěvovala třikrát týdně kostel a do toho pěstovala od svých šesti let svůj muzikální talent zděděný po rodičích. Na debutu začala pořádně pracovat až na podzim minulého roku. V té době se čerstvě nastěhovala do multifunkčního uměleckého prostoru Silent Barn v Brooklynu. V září zachvátil budovu požár, který poničil několik bytů. Yohuna byla jednou z prvních, kdo oheň objevil, stěhovat se zpět tak nepřipadalo v úvahu. Pro nahrávku, která jí měla pomoci se s nepříjemným zážitkem ze Silent Barn vypořádat, spojila síly s Kanaďanem Owenem Palletem, který jí výrazně pomohl. Yohuna se ohrazuje vůči označování Patientness jako „ženské“ desky. Právě s Pallettem se o nekonečném boji žen-hudebnic hodně bavili. Pallett ho popisuje jako snahu vytvářet hudebně precizní a puntičkářská díla, skládat a hrát desetkrát intenzivněji a vybroušeněji, aby byly jako muzikantky brány vážně. I tomu se chtěla Yohuna při produkci své desky vyhnout.

Patientness je albem, které se vymyká žánrům. Sama Yohuna to potvrzuje: „Používám málo synťáků na to, abych mohla být zařazena do elektroniky a celé je to málo rockové, abych byla zařazena do indie. Nejvíc bych si přála, aby lidé opustili škatulky a přemýšleli o věcech v nuancích a kontextuálně,“ dodala pro Fader. A tak se na desce střídají až přírodně lyrické skladby, jako je „Lake“ s tichou kytarou a zastřeným syntezátorem s melancholickými shoagezovými baladami se silnými melodiemi, jakou je skladba Apart. I přes všechny využité prostředky, nad kterými se klene introvertní avšak jistý Yohunin hlas, není Patientness přeplácaná, naopak se skládá z množství jemných vrstev, kterými není na první poslech snadné proniknout. Zastřená nálada dává jen tušit tomu, co se děje pod povrchem. Yohuna stojí tak nějak uprostřed, ani ne moc smutná, ani ne moc veselá. Popisuje svůj svět jako prostor, kde je nutné hlavně cítit se opravdový a moci konečně volně dýchat. Ne náhodou tak Patientness vyšla na původně torontském labelu Orchid Tapes, kde vydávají například Ghost Orchard, Foxes in Fiction nebo Soccer Mommy a který sdružuje hudební samorosty napříč spektrem.

03715400.jpeg

Introvertnost desky jen podporuje i Yohunin přístup k živému vystupování. Do hraní s doprovodnou kapelou se promítá jistá míra improvizace, spontaneity i překvapení. Sama Yohuna, jejíž umělecké jméno je fonetickou verzí norského jména Johanne, sama říká, že nechce být profesionální hudebnicí budující závratnou kariéru. Chce, aby se Patientness dostala k lidem, ale víc než hraní na velkých pódiích je jí vlastní intimita malého klubu. Okázalé koncerty ji spíše rozčilují, připomínají prapodivný rituál, kdy je kapela vystavená na piedestalu pódia a všichni posluchači jsou v davu otočeni jedním směrem.

Patientness je bohatým albem, které sice nezpůsobí světovou senzaci, to ale není ani jeho cílem. Yohuna bere svou desku, podobně jako další umělecké počiny, jako politický akt a v duchu hesla „osobní je politické“, (kdy předpokládá, že i věci týkající se zdánlivě pouze osobních témat, mají při svém přijetí širší společenský dopad) předkládá zpověď oproštěnou od všech jinotajů. Jak sama říká, snaží se psát jasně čitelné texty o životě, ve kterých nic nezastírá a které se vynořují ze spleti hudebních ploch.

Hodnocení: 90 %
Yohuna – Patientness (Orchid Tapes, 2016)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka