Plní si sen a stěhují se za prací do zahraničí. Je herní vývoj podobný českému zdravotnictví?

Programátor - programování - práce - počítač - kancelář
Programátor - programování - práce - počítač - kancelář

Průzkumy tvrdí, že Češi nejsou příliš ochotní se za prací stěhovat. Oproti takovým Američanům, kteří mnohdy neváhají sbalit celý svůj život a odstěhovat se přes polovinu kontinentu, se kolikrát zdráháme dojíždět třeba i jen do vedlejšího města. Co když otevřou ideální pozici ve vašem vysněném projektu, ale můžete ji dělat jen z jediného konkrétního místa na světě?

Pro Gábinu s Honzou nebylo rozhodnutí se za prací v herním vývoji odstěhovat ani tak otázkou financí. Společně se do Varšavy stěhují kvůli pozicím ve špičkových studiích, která pracují na – jak oba opakují – „vysněných projektech“. Kromě partnerství je spojuje zájem o hry nebo třeba o cosplay, ještě před pár lety si ale skoro nedovedli představit, že by se vývojem mohli jednou živit.

Honza vystudoval všeobecnou IT školu, po které se začal specializovat na síťování a donedávna pracoval v Bohemia Interactive na multiplayeru pro DayZ. Teď míří do polského Techlandu, kde bude spolupracovat na zatím neoznámeném projektu, o kterém – jak je v herní branži obvyklé – nemůže podrobně mluvit. Gábina se v Praze živila jako fotografka a grafická designérka, nyní dostala místo v CD Projekt RED, kde se bude podílet na propagačních materiálech pro právě dokončovaný Cyberpunk 2077.

Oba se na herní pozice snažili neúspěšně dostat hned po škole, z čehož plyne jejich hlavní rada – nabrat dostatek zkušeností, což se samozřejmě dá i v zahraničí, ale je to trochu složitější. „Firmy často nabízejí i stáže, které jsou ale většinou neplacené, což se bez nějakého zázemí v dospělosti už dá skloubit docela těžko,“ popisuje Gábina. „Nám nabídli i takzvanou relokaci, platí nám stěhování, pomůžou se sháněním bytu, nabízejí jazykové kurzy.“ Pracovním jazykem je ve většině velkých studií angličtina, ale obvykle se předpokládá, že budete rozumět i místní mateřštině.

Jak se stěhují herní vývojáři, kteří jsou zároveň vášnivými cosplayery? Kolik životopisů musí průměrný člověk rozeslat, aby si ho všimli v Ubisoftu nebo Rockstaru? A může se do herního průmyslu dostat skutečně každý? Poslechněte si Quest a dozvíte se víc!

Spustit audio

Související