Polygon stojí v čele expanze klubové hudby zpět do opuštěných prostorů

20. duben 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03365502.jpeg

Klubová noc Polygon během uplynulého roku dovedla do Prahy hned několik pozoruhodných postav současné berlínské techno scény. Náhlý zájem o poslední dvě edice, na nichž se mimo jiné představili Vril či Tommy Four Seven, ovšem zaskočil i pořadatele samotné. Není přitom zcela zřejmé, že by zmiňovaná odnož elektronické hudby zažívala v českém prostředí svůj boom. Kromě skvěle zvládnuté organizace Polygonu však můžeme jeho popularitu připsat i zvedající se oblibě večerů, které propojují warehousovou a klubovou identitu.

Kolektiv na své poslední dva večery v Podniku a historické budově hlavního nádraží přivedl výrazná jména, prakticky totéž se mu však povedlo již v loňském roce, kdy se v NEONE a v MeetFactory představili producenti Recondite, Rødhåd a Alex.do spojení s berlínským labelem Dystopian.

Narostla tedy obliba techna v půlroční pauze mezi posledním loňským a prvním letošním večerem pořádaným Polygonem natolik, že nyní přitahuje přes tisícovku návštěvníků? Příliš tomu nenasvědčuje ani nabídka, ani popularita akcí v pražském podzimním programu. Přestože pak na začátku letošního roku Scuba s Boddikou odehráli své sety v zaplněné Roxy, množství jiných klubových nocí s podobně prominentními producenty tak výraznou návštěvnost nezaznamenalo.

Velká část úspěchu Polygonu stojí na jiných základech – profesionální technické organizaci, sugestivní, ale nevtíravé propagaci akcí a zvláště na pečlivé práci s prostorem, která byla nejvíce patrná právě na posledních dvou nocích. Kolektiv pro večer s Vrilovým živým setem oživil a proměnil prostředí Podniku, který se místo svého běžného, poněkud beztvarého rázu jevil spíše jako útulná potemnělá hala s mnoha nečekanými zákoutími. O dva měsíce později se Polygonu vyplatila odvaha vstoupit do zcela neprobádaného místa pro živou produkci. Noc v působivém prostoru levého křídla historické budovy pražského hlavního nádraží tak ukázala na možnosti jeho budoucího využití.

03365503.jpeg

Na produkci elektronické hudby v netradičních prostorech, které propojují institucionalizovaný klubový ráz s inspirací warehousovými rave parties, nestojí jen večery Polygonu. V českém prostředí takových projektů najdeme celou řadu, přestože mezi nimi může existovat jistá žánrová, ideová i kvalitativní vzdálenost. Za poslední měsíce zaznamenala velký úspěch pražská série večerů Komiks, loňský projekt Terminal B zase na Nákladové nádraží Žižkov přivedl špičková jména současné klubové scény (mj. Mumdance, Shifted se Sighou či Tin Man). Mimo Prahu se na nedávné ostravské klubové noci Elektro v opuštěném Hotelu Palace představili polští RSS B0YS, využití pro produkci elektronické hudby sporadicky nachází i prostor Malé Ameriky v Brně.

V tomto ohledu Praha a ostatně celé české prostředí konečně následuje trend mnoha jiných metropolí střední Evropy. Jen namátkou – v Bratislavě svou resuscitaci zažije populární klub Fuga, v Budapešti je pak k nalezení hned několik atraktivních a relativně dlouhodobě fungujících prostorů, které formují její výraznou elektronickou scénu. Množství útočišť mají po celém Polsku k dispozici i tamější rezidenti. Referenčním bodem pro mnohé středoevropské promotéry a dramaturgy je každopádně klubové prostředí v Berlíně. Inspirací jsou na jedné straně zavedené kluby, které si mohou dovolit špičkovou produkci, a na druhé straně entuziasmus a snaha o hledání nových prostorů, které jsou záhy legalizovány.

03295830.jpeg

Praha se podobným podhoubím jako Berlín, ale ani Budapešť či Varšava v současnosti pyšnit nemůže, přesto má k dispozici velký potenciál řady nevyužívaných prostorů v samotném centru města a nyní i formující se obecenstvo. Pravidelný posluchač světové elektronické scény se doposud z hudebního hlediska dočkal nejaktuálnějších a nejprogresivnějších poloh spíše v již zaniklém Terminalu B. Chystané vystoupení britského dua Karenn v pátek 24. dubna by však mělo patřit k vrcholům letošního domácího klubového programu a vyvrcholením dosavadních snah Polygonu.

autor: Martin Vait
Spustit audio