Populismus, ironie a kult těla: jaké trendy hýbou módou 2018 podle Jany Máchalové?

25. duben 2018

Jak v módě rezonují současné politické dění a populismus? Jaké jsou módní trendy na podzim a zimu 2018? Proč mají v době moderních technologií a umělé inteligence pořád převahu přírodní materiály? V rozhovoru s historičkou a teoretičkou módy Janou Máchalovou se zastavíme také u historie a vlivu magazínu Vogue, v souvislosti s chystanou českou a slovenskou verzí.

Volba Trumpa nebo brexit silně rezonují i ve světě módy. Když se zeptali návrhářů jako Dolce & Gabbana nebo Hilfiger, jestli by oblékli dceru a manželku Donalda Trumpa Ivanku a Melanii, řekli, že by to pro ně byla čest. Naopak třeba Marc Jabos nebo Tom Ford to jednoznačně odmítli, říká Jana Máchalová, autorka knih o módě a architektuře, jako Budiž móda nebo Příběhy slavných italských vil.

Ze současné politiky se podle Máchalové do módy prolíná tendence k populismu. Dříve se luxusní značky prezentovaly leskem světa filmových hvězd a modelek. Dnes se všichni tváří, že podporují charitu, že jsou proti oteplování planety a podobně. Snaží se své působení halit do konání dobra. Nějaká etika přitom reálně v jejich výrobě nehraje roli, jde jen o  marketing, o podbízení se zákazníkům, popisuje Jana Máchalová.

Snaha o aureolu správné věci (nejen v módě se používá termín greenwashing) souvisí také s rostoucím podílem mileniálů na světovém módním trhu. Zajímavé zamyšlení nad tím, jestli udržitelnost, ekologie a etika mladou generaci skutečně zajímá a ovlivňuje její nákupy, nebo jestli jde jen o populární postoj, který ve skutečnosti zůstává jen prázdným heslem a nejde do hloubky, přináší Business of Fashion.

Výraznými motivy v módě roku 2018 jsou podle Jany Máchalové humor, ironie, ale také mileniálské zklidnění a skromnost. V pánské módě je silné téma ochrany před vnějším nebezpečím. Ohrožení světa a války s sebou nesou vrstvení ochranných oděvů, roušky přes obličej, kapuce s hroty, padákové motivy nebo batohy, které se v případě potřeby promění v pojízdný kufřík. Na letošním veletrhu Pitti Immagine Uomo ve Florencii bylo k vidění prolínání elegance se sportem, ale také s estetikou a praktičností pracovních oděvů, dělník kombinovaný s aristokratem, popisuje Jana Máchalová.

#mbpfw #overal #popelar @sjuloves

Příspěvek sdílený Kuba Feranec (@kubaferanec),

Návrat estetiky pracovních oděvů je zřetelný ve světové i v české módě. Mladí lidé v zahraničí znovu objevují značky jako Dickies nebo Carhartt, vrací se popularita lacláčů a overalů a s transformací pracovních uniforem si pohrávají zásadní stylotvorné značky jako Vetements. V české designérské módě najdete odraz pracovních oděvů v kolekcích LAFORMELA a Jana Černého nebo v upcyklované módě od Martiny Feitové z Recycle Vintage Store.

Jak v současné módě rezonuje ekologie a kult těla? Co si móda podzimu a zimy 2018 bere z osmdesátých a devadesátých let? A jak se podle Jany Máchalové vyvíjela podoba a relevance magazínu Vogue? Poslechněte si v rozhovoru.

Playlist:

The Weeknd – Try Me
Sasha Sathya – Ladealer
Aggromance – Puerta de Hierro
Teenangel – Maladeza
Daso – Meine
M.E.S.H. – Inspired By True Story
Debit – Remain (Siete Catorce Tribal Remix)
Perera Elsewhere feat. Chino Amobi – Polizei Remix

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.