Poslední rok mě vrátil k fascinaci cirkusovým uměním, říká principál Rosťa Novák

1. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Rostislav Rosťa Novák

„V rodině Cirku La Putyky je 65 lidí. V době pandemie jsem o každém přemýšlel zvlášť. Nikdo to nevzdal. Poslední rok mě vrátil ke kořenům a jednoduchosti. Proto jsme hráli na různých místech ve veřejném prostoru. Byl to náš hnací motor. Jsme ale na hraně a nevíme, jak dlouho na ní budeme,“ říká Rosťa Novák, umělecký ředitel divadelního souboru Cirk La Putyka.

„Vládní rozhodnutí naprosto respektujeme, ale kvůli absurditě toho, jak spolu komunikuje vláda, jsme nevydrželi být pasivní. Přijde mi, že je to o egu jednotlivce, a ne o společném zájmu. Proto jsme reagovali projektem Umělec v izolaci, kdy se 23 umělců nechalo postupně na 24 hodin nonstop zavřít na jeviště po dobu prvního lockdownu,“ popisuje Novák.

„V divadle jsem jako malý vyrůstal. S babičkou a dědou jsem jezdil na zájezdy. Fascinovalo mě dívat se na divadlo z portálu nebo z lávky. O to víc jsem se toho bál. Zjistil jsem to ale až před třemi lety. Byl to obyčejný strach z toho, že nenaplním očekávání okolí rodiny a širší veřejnosti. Bál jsem se, že mě budou brát jako potomka, který to nedělá tak dobře jako jeho předci,“ říká Rosťa Novák, potomek slavného českého loutkáře Matěje Kopeckého.

Rostislav Novák

O Rosťovi Novákovi

Rostislav Novák mladší je český herec, potomek slavného českého loutkáře Matěje Kopeckého a principál divadelního cirkusu Cirk La Putyka, který v roce 2009 založil s bratrem Vítkem. Za prvních deset let existence souboru vytvořil přes 20 projektů, spolupracoval s víc než 300 umělci 25 národností a navštívil 21 zemí. K završení desetiletých oslav plánoval na loňský rok velký mezinárodní projekt Cesty, který je ale zatím odložen na neurčito. Po uzavření divadel v důsledku pandemie hrál se souborem pod okny domů, na ulicích nebo v prázdných uměleckých prostorech, ze kterých představení streamoval prostřednictvím platformy Film Naživo. Tu spoluzaložil s Viktorem Taušem a Štěpánem Kubištou. Letos v březnu byli za projekt oceněni soškou Českého lva. Samotné divadlo Cirk La Putyka bylo Cenou divadelní kritiky oceněno jako divadlo roku 2020.

Jak vnímá opuštění divadelního prostoru a ztrátu přímého kontaktu s divákem? Je pro něj víc práce choreografa, režiséra nebo herce? Jak jako principál zareagoval na výrazné omezení živé kultury? Co si představuje pod pojmem „nový cirkus“? A jak vypadalo jeho dětství v umělecké rodině? Poslouchejte v Rozhovoru Martina Minhy.

autor: Martin Minha
Spustit audio