Přejídání je jedna z nejsnazších cest, jak si udělat dobře. Pozor taky na sítě, kafe a ponocování

3. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy jídlo, dort, přejídání

Přejídání, sociální sítě, kafe a čaj nebo přehození denního a nočního režimu. To jsou podle Dalibora Špoka zlozvyky, které jsou na vzestupu v dobách, kdy většinu času trávíme doma, bez živých sociálních kontaktů. „Zlozvyk je příliš jednoduché řešení nějakého diskomfortu. Každý máme hranici jinde a jinou, platí ale, že jakýkoli zlozvyk zužuje naše vědomí,“ vysvětluje psycholog.

Přejídání má spoustu typů a je podle psychologa jedním z těch nejčastějších zlozvyků. „Je to naše bazální potřeba a jeden z nejjednodušších způsobů, jak si udělat dobře. Přejídáme se už stovky let. Dát si něco dobrého, co stočí naši pozornost jinam a krátce nás odvede od nepříjemných pocitů, nás často učí už rodiče,“ vysvětluje.

Upozorňuje taky na to, že mezi lidmi stoupá úzkost z nekvalitní stravy, takzvaná ortorexie. „Nejde o úzkost, že přijímám hodně, což je typické pro anorexii, ale že přijímám nesprávně. Na to je napojen miliardový byznys různých diet a výživových trendů,“ dodává.

Sociální sítě a jejich přiměřené užívání jsou podle něj jednou z našich současných největších výzev. Jak je udržet na uzdě? „Doporučuji pravidelně se zkoumat. Každý večer se zamyslet nad tím, jestli jsem tam strávil přiměřený čas, nebo ne. Zpětně sledovat množství i kvalitu, protože i ta je důležitá,“ upozorňuje Špok.

Pokud jsou sítě naším zlozvykem a rozhodneme se s ním bojovat, doporučuje psycholog co nejjednodušší opatření. „Čím je jednodušší, tím líp funguje. Konkrétně si omezit čas nebo si přístup na sítě nějak znesnadnit – blokací, vytvořením druhého účtu. Nestačí si být vědom toho, že tohle bych neměl. Chce to mít plán,“ doporučuje.

Je náš zvyk zlozvykem? „Ptejte se sami sebe, jestli díky němu rostete. Je díky němu kvalitnější moje práce, studium, moje sociální vztahy?“ říká Dalibor Špok. Poslechněte si celý pořad V klidu.

Spustit audio