Přes čáru: Český slavík schovává lhostejnost k občanským postojům za svobodu slova

4. prosinec 2017
Přes čáru

Pořádající agentura zmanipulovala počty hlasů pro kontroverzní kapelu Ortel, cenu vrátila skupina Kabát i hudebník Michal David. V médiích i na sociálních sítích se po letošním vyhlášení rozpoutala debata o etických přešlapech i smyslu samotné soutěže. V Přes čáru jsme Slavíka diskutovali s hudebním publicistou Respektu Pavlem Turkem.

Fanoušci kritizovali pořadatele kvůli omezování svobody slova už před čtyřmi lety, když vyřadili rappera Řezníka. Organizátoři se proto chtěli vyhnout stejnému skandálu v případě kapely Ortel a kapelu ze soutěže kvůli rasistickým textům nevyloučili.

Podle kulturního publicisty Pavla Turka to ukazuje, jak málo pořadatelé rozumí hudbě a produkci. „Jestli v případě Řezníka můžeme mluvit o hranicích nevkusu, tak u kapely Ortel narážíme na společensky nebezpečný jev. Ortel se jej sice snaží maskovat korektní řečí, vždy se pohybuje velmi chytře a promyšleně na hraně právní nepostihnutelnosti. Zároveň ale víme, že publikum kapely je radikalizované,“ říká Turek. „Pokud pořadatelská agentura nedokáže vyhodnotit tyto dva světy, svědčí to o jejich nedostatečné orientaci v kultuře, populární hudbě a v návaznostech hudební produkce na společensko-politické jevy.“   

Pavel Turek má za to, že v Česku nejsme zvyklí v populární hudbě mluvit o občanských, politických a společenských postojích. „Projevuje se to jak v tvorbě, tak i mimo pódium. Pak dochází ještě k nebezpečnějšímu jevu, kdy se za svobodu slova schovává lhostejnost a nechuť se vymezit, říct, že něco už je nepřijatelné a do celospolečenského diskurzu nepatří, protože to provokuje nesnášenlivost. Mám pocit, že to není střet dvou názorů, ale otázka toho, jak bezpečné prostředí ve společnosti chceme vytvořit a jak kultivovaný diskurz chceme mít,“ uzavírá kulturní publicista týdeníku Respekt Pavel Turek.    

Je hudební anketa československé specifikum z šedesátých let, nebo má obdobu i v zahraničí? A co vypovídá o hudebním průmyslu a vkusu posluchačů v Česku? Proč ji lidé stále sledují? Pusťte si celý pořad.

Další články autora