Přežijí jen milenci: Upíří adagio za ztracený svět

27. březen 2014

Po rozpačitě přijatém snímku Hranice ovládání se loni klasik amerického nezávislého filmu Jim Jarmusch vrátil do canneské soutěže snímkem Přežijí jen milenci, který dnes konečně vstupuje do české distribuce. A jde o comeback ve velkém stylu.

Pokud měl někdo šanci vysát z (v kinematografii už notně zprofanovaného) upírského mýtu poslední zbytky života, pak to byl mistr kradmých filmových pohledů Jim Jarmusch. Jeho evropským stylem inspirovaná svérázná díla – připomínající svým plynutím a důrazem na intuici, instinkty a emoce spíš hudbu či poezii – už třicet let podvrací žánrové i narativní konvence amerického filmu a aktuální snímek Přežijí jen milenci není výjimkou. Už znamenitá úvodní sekvence (ty jsou ostatně nejpozději od Mrtvého muže Jarmuschovou specialitou) je v tomto ohledu dostatečně výmluvná: kamera, napodobující v krouživých pohybech po dekadentním interiéru upírského páru pohyb gramofonové desky, předjímá pojetí filmu coby poctu archaickým technologiím a vintageovým objektům touhy. Zpomalená verze písně Funnel of Love od Wandy Jackson jasně upozorňuje, v jakých otáčkách se bude tahle kryptická romance odehrávat.

Kouzlo Jarmuschovy vtipné, melancholické (a divácky tentokrát velmi vstřícné) novinky spočívá jak v nenápadných aktualizacích vampýrské mytologie, tak i v potlačení zápletky a děje ve prospěch precizního formálního pojetí a hypnotické zásvětní atmosféry. V centru filmu, v němž se stylově neobjeví ani jediný záběr za bílého dne, stojí archetypální pár, jehož láska už překlenuje staletí: šik éterická hipísačka Eve a samotářský muzikant s retro obsesí Adam. Jejich odlišný temperament a momentální naladění (schopnost přežití u adaptabilní Evy komunikující iPhonem nové generace vs. únava z přežívání u Adama sbírajícího raritní elektrické kytary) zrcadlí i místo jejich aktuálního pobytu – lehce mystický marocký Tanger tu stojí v čitelném kontrastu k vybydlené nekropoli/soukromé divočině Detroitu.

03090161.jpeg

Jarmusch je oba ukazuje především jako věčným životem znavené romantické milence, kteří znají názvy zvířat i rostlin v latině, a teprve pak jako upíry, již lidem pohrdlivě přezdívají „zombies“ a jejichž vkus po letech strávených ve vybrané společnosti největších umělců zdánlivě přechází do blahosklonného snobství. Vampýří „hipsterství“ je pochopitelně o dost víc cool nežli to lidské, ale u Jarmusche tentokrát nejde o ironii, nýbrž o jímavé vyznání: blues pouštěný výhradně z vinylu, uhrančivé noční projížďky městem duchů ve vintage automobilu, odmítání světské popularity, to všechno by mohlo poukazovat na nezdravé elitářství a jistou pohodlnost, potřebu stavět si svět jen ze samých dokonale estetických veličin. Ve skutečnosti je v Jarmuschově pečlivém vrstvení odkazů cosi přirozeně hlubokého a existenciálního.

Místo samolibého kulturního fetišismu tu režisér rozevírá vějíř funkčních referencí a odkazů a verbálních i vizuálních aluzí, které jsou ale víc zábavně přidrzlé nežli okázale vznešené: ještě než se dal Adam na narkotický drone-metal, napsal adagio do jedné ze Schubertových symfonií, milovnice Cervantese a Becketta Eva ráda tráví čas s přítelem Christopherem Marlowem, který dodnes žije nespravedlivě v Shakespearově stínu, na pokojové „zdi slávy“ vedle sebe přebývají Buster Keaton, Franz Kafka, Neil Young, Edgar Allan Poe, Joe Strummer, Jules Verne a Ornette Coleman a další páni. Tohle všechno jsou opěrné body tvůrce, jehož nový film je zřetelnou metaforou úpadku západního světa (a především Ameriky 21. století). Vždyť už i upíři mají co dělat, aby přežili, neboť lidská krev je kontaminována a hlty neinfikované krve pak ústí ve chvilky opojného drogového rauše.

Rozjímavá melancholie a smutek nad postupující erozí západní kultury v kombinaci se sarkastickými narážkami na soudobou realitu („Už začala válka o vodu?“ „ Ne, pořád frčí ropa.“) pak spolu s meandrující strukturou filmu vytváří ojedinělý náboj, díky němuž se člověk dva dny po zhlédnutí přistihne, že v něm Jarmuschův film opět zvolna ožívá a emocionálně pokračuje. Klíč k filmu jako by ležel v Evině schopnosti určovat stáří předmětů a číst je pouhým pohybem ruky – i Milenci jsou záměrně antiintelektuálním, hluboce pocitovým, „taktilním“ filmem, který je mnohem lepší zakusit než o něm mluvit.

Jarmusch díky jednoduchým, ale dokonale účinným prolínačkám a jízdám kamery sochá plynulou krásu omšelosti a zániku, a i když nemá ve všech scénách úplně lehkou ruku (taneční sóla Evy), jeho náladotvorná práce s kombinací obrazu a hudby (zvláštní cena za nejlepší soundtrack z festivalu v Cannes je zcela na místě) je opět na naprosto mimořádné úrovni. Erotickým nábojem prodchnutá sekvence z marockého baru, v němž vystupuje libanonská zpěvačka Yasmin Haman, je pro mě v tomto ohledu zatím nejsilnějším audiovizuálním momentem roku. Tohle uměl Jarmusch vždycky nejlíp: vynechávat vše potenciálně dramatické a z banálních okamžiků, všedních situací a bezdějových prodlev, které jiným nestojí ani za zmínku, udělat ty nejopojnější momenty v životě. V tom gestu je něco z přitakání i odmítnutí existence, stejně jako autor v poslední scéně přitaká i popře název svého filmu.

03090160.jpeg

„O houbách víme prd, přitom jim vděčíme za život na Zemi,“ říká ve filmu Přežijí jen milenci Adam na adresu muchomůrek, které tu – podobně jako sám Jarmusch a jeho hrdinové – rostou tak nějak mimo svou sezonu. Přesto v Jarmuschově výtečném novém filmu nejde primárně o truchlivé vzpomínání a trucovité utvrzování se v názoru, že lépe už bylo. Jeho emotivní filmové adagio je především poctou věcem, kvůli kterým stojí za to žít: hudbě, literatuře, tanci (a krvi). Věcem, které činí život snesitelným i pro nemrtvé.

Hodnocení: 95 %
Přežijí jen milenci (Německo/USA/Velká Británie/Francie/Kypr 2013)
Režie a scénář: Jim Jarmusch.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.