Příběhy jsou víc než důkazy: The Night Of a People v. OJ Simpson patří k nejlepší letošní quality TV

18. srpen 2016

Minisérie American Crime Story: People v. OJ Simpson rekonstruuje nejsledovanější soudní proces historie USA s milovanou celebritou v pozici obžalovaného z vraždy. Koncem srpna pak skončí druhá výjimečná limitovaná série, jejímž jádrem je soudní proces – noirové krimi The Night Of. Hlavním podezřelým z brutální vraždy je ve druhém příběhu dvaadvacetiletý vysokoškolský student z dobré rodiny. Odpověď na divácké dilema, zda je skutečně jen obyčejným klukem omylem vhozeným do alternativního světa amerického systému spravedlnosti, si nad poměry komplexní seriál nechává až na poslední chvíli.

People v. OJ Simpson: Soudit celebritu

American Crime Story začíná překvapivě dobovým záznamem zcela jiných událostí, než následovaly po vraždě exmanželky OJ Simpsona, brutálně ubodané spolu s jejím milencem. První minuty minisérie vyplňují záběry nepokojů v ulicích Los Angeles, které vypukly poté, co zdejší policisté na veřejnosti zmlátili černošského taxikáře Rodneyho Kinga, pokutovaného za rychlou jízdu. V jedné z epizod se připomíná i případ Leonarda Deadwylera, Afroameričana, kterého losangeleská policie zastřelila, když cestou s manželkou do porodnice překročil povolenou rychlost a jel na červenou. Právě v kontextu těchto událostí se rozhodovalo o vině OJ Simpsona, afroamerické fotbalové legendy, herce, miláčka Ameriky a domácího násilníka, na jehož autě i oblečení se našla krev jeho bývalé manželky, na kterou chorobně žárlil.

03688158.png

Kromě policejního rasismu případ ovlivnil kult OJ Simpsona, celebrity. Podrobnosti o vývoji procesu přinášely denně zprávy několika televizních stanic. Když se Simpson (Kuba J. Gooding) pokusil před zatčením utéct v bílém Fordu Bronco, sledovali lidé honičku s policií v přímém přenosu, bílé Bronco se stalo symbolem slavného případu, podobně jako kožené rukavice nalezené blízko místa činu. Soudit tehdy OJ Simpsona bylo asi, jako kdybychom dnes v České republice sledovali proces s Jaromírem Jágrem.

Minisérie mají na rozdíl od seriálů předem určený nižší počet epizod a sezon. American Crime Story: People v. OJ Simpson patří stejně jako Fargo mezi antologické minisérie, další sezona se bude odehrávat v New Orleans po uklidnění hurikánu Katrina. Dalšími skvělými limitovanými sériemi z posledních let jsou Top Of the Lake režisérky Jane Campion nebo dobová Mildred Pierce Todda Haynese. Spojení původně filmových režisérů a minisérií má delší tradici než angažmá režisérských hvězd u klasických seriálů. Ty se považují za dostatečně ambiciózní projekty až v poslední dekádě zlatého věku televize – tzv. quality tv.

Jednou z hlavních postav minisérie je Simpsonův blízký přítel Robert Kardashian (David Schwimmer), původně právník, především podnikatel a otec poloviny dnes globálně známého rodinného klanu Kardashianů-Jennerů. Kardashian se po vraždě Nicole Brown stal jedním ze Simpsonova advokátského dreamu teamu. Přátelé jako on, zámožní bílí muži a parťáci z golfu, Simpsona na míle vzdalovali obyčejným Afroameričanům. Nebyl jako černé celebrity využívající svého vlivu a bohatství ve prospěch afroamerické komunity, kterou oslovují při každé příležitosti a jsou s ní v těsném spojení. „Stal se z něho běloch,“ namítá pozdější pilíř obžaloby, Afroameričan Christopher Darden (Sterling K. Brown) svým kamarádům, přesvědčeným o Simpsonově nevině a konspiraci rasistické policie. „Teďka je černý dost, když má na krku policii,“ smějí se v narážce na přeplněnost amerických věznic černochy a losangeleskou rasistickou policejní rutinu. I samotnému Simpsonovi však scenáristé vkládají do úst lehce naštvaný bonmot: „Já přece nejsem černý, jsem OJ!“

S dream teamem obhájců a veřejným míněním černošské menšiny, milující fotbalistu všemu navzdory a zastoupené ve velkém počtu v porotě, byl poměr sil v případu zcela jiný, než bývá obvyklé v procesech se skutečnými oběťmi policejního rasismu. „Jak se dá s těmihle lidmi soupeřit? Jsou to všechno naleštění a známí boháči,“ rozčiluje se v jedné z úvodních epizod státní zástupkyně Marcia Clarke. Přesto je přesvědčená o tom, že případ vyhraje obžaloba. Víc fyzických důkazu pohromadě ještě při žádném procesu neviděla.

Na dvaadvacet cen Emmy nominovaná minisérie o případu, jehož konec je známým historickým faktem, je perfektně napsanou i zahranou analýzou všeho, co v případu hrálo roli: rasismus, sexismus, kult celebrit, síla propagandy i propast mezi mocnými a bohatými a všemi ostatními. Připomíná, jakou sílu mají příběhy, které veřejnost chce slyšet, i pochopitelný cíl mnoha příslušníků nejrůznějších menšin: po dosažení slávy splynout s ostatními slavnými a na svůj původ zapomenout.

03688162.png

Závěr minisérie je v hodnocení výsledku případu lehce ambivalentní. „Není to žádný milník pro hnutí za rovnoprávnost,“ říká Simpsonovu hlavnímu obhájci Darden. „Policie v této zemi nás bude dál zatýkat, mlátit, zabíjet. Nic jste pro černochy v této zemi nezměnil. Jen pro ty bohaté ze čtvrtí, jako je Brentwood.“ Simpsonův obhájce však krátce na to v dojetí sleduje fiktivní rozhovor prezidenta Clintona s televizním moderátorem, ve kterém vyjadřuje odhodlání se s policejním rasismem vypořádat. Definitivně závěr příběhu doříkává až realita roku 2016. Poslední nepokoje vyvolané policejní násilím vůči Afroameričanům vypukly právě před pěti dny, tentokrát v Milwaukee.

The Night Of – Jedna noc hodného kluka

The Night Of je silně návyková, temná podívaná, která v úvodu pomalým tempem provádí diváka nocí, kdy Naz (Riz Ahmed) tolik chtěl na party v jiné části města, až si bez dovolení půjčil tatínkův taxík. Na večírek, kam ho pozval spolužák-basketbalista, jehož doučuje matematiku, mu vybouchl odvoz. Drobný kluk s velkýma očima, po rodičích Pákistánec, by v apatowovských komediích hladce zapadl mezi nerdy, patří k nim i v beznadějném světě The Night Of, odehrávajícího se v nočních ulicích nebo v tmavých místnostech. Na otcově žlutém taxíku si Naz cestou newyorskou nocí zapomene vypnout nápis oznamující, že je ve službě. A tak mu do něj na půli cesty městem kdosi nastoupí.

03688166.png

Americké soudnictví je v minisérii systémem vytvářejícím alternativní svět, jehož pravidla jsou pochopitelná jen pro ty, kteří ho udržují. Nezáleží na tom, jestli Naz vraždu spáchal nebo ne. „Oni přijdou se svým příběhem, my potom odvyprávíme svůj, porota rozhodne, který se jí líbí víc,“ sdělí mu jeho právník (John Turturro), který pravdu o případu nechce slyšet. Chce zůstat „flexibilní“. Nikdo z obžaloby zároveň nemá důvod chtít, aby Naz skončil v base, logika systému však velí jeho vině věřit, aby byla obžaloba přesvědčivá a případ uzavřela co nejdříve. Dvojnásob nyní záleží na tom, z jaké rodiny Naz pochází, jak se učil ve škole, jak se v ní choval, odkud je a jaké je jeho náboženství (islám). Jeho příběh se teď bude vyprávět v různých variacích a mnohokrát překrucovat. Svět Naze pohltí podobně jako Temný hvozd cestovatele v tolkienovských příbězích.

Jednotlivé postavy obývající tento svět vykresluje scénář s komplexností, která využívá a zároveň překračuje klišé příběhů ze soudních síní i sociálních dramat, kterým The Night Of částečně je. Z kultovního The Wire si vypůjčuje dva známé herce ve stejných polohách, jako je publikum zná právě z baltimorské kroniky zločinnosti. Podobně jako Wire dokáže geniálně využít i postavy, které před kamerou netráví mnoho času. Úlohu těch nejslabších, kteří procesu rozumí ze všech nejméně, sehrávají v příběhu Nazovi rodiče, kteří postupně přicházejí o dobrého syna, pověst i zaměstnání a objevují se v absurdních momentech ponížení, například jako donáška nákupu nové advokátce svého syna.

03688167.png

Minisérie Stevena Zailliana (scenárista Schindlerova seznamu, Gangů New Yorku, Amerického gangstera nebo Moneyball) má předlohu v britském seriálu Criminal Justice, jejíž britský hrdina však nemá cizí původ. V americké minisérii je klíčový. Postupný vývoj Naze a jeho proměna ve vězení se zatím zdá daleko přesahovat klišé o hodném klukovi, jehož temná strana postupně převládne. Důvodů ke vzpouře má někdo, jako je Naz, hodně. Na konec jeho příběhu si publikum počká už jen do 28. srpna, kdy HBO odvysílá poslední díl.

autor: Táňa Zabloudilová
Spustit audio